ברוכים הבאים להדרכת כתיבה נוספת מבית הספר לכתיבה יוצרת של נבו רוזי!
כמה עולה להוציא ספר לאור?
זו שאלה ששואלים אותי לא מעט ואני רוצה להתמקד בה בהדרכת הכתיבה הזו.
אז כמו שתיארתם לעצמכם, כמה עולה להוציא ספר? אין מחיר ידוע מראש.
כי בסופו של דבר ההפקה של הספר הוא נגזרת של כמות המילים, כמות העמודים וכמובן כמות העבודה שהעורך או העורכת והעצבת יצטרכו להקדיש לספר.
כי בסופו של דבר ההפקה של הספר הוא נגזרת של כמות המילים, כמות העמודים וכמובן כמות העבודה שהעורך או העורכת והעצבת יצטרכו להקדיש לספר.
כפי שתיארתם לעצמכם, ספר שירה שגם הוא יהיה 150 עמודים, לא יהיו בו המון מילים.
לעומת רומן של 40 או 50 אף מילים, שזה להערכתי 200 או קצת יותר עמודים, לא יעלו אותו דבר.
ספר ילדים, שמצריך איורים וקצת יותר עבודה בעיצוב, לא יעלה כמו ספר סיפורים קצרים שעבודת העיצוב היא די פשוטה.
אז לכל ספר יש את העלויות שלו, ההצעה הראשונה שלי: כל עוד אתם בתהליך הכתיבה, לשחרר את המחשבה הזו.
הרבה פעמים אנחנו טרודים מהעתיד, "מה אני עושה פה בכלל? אני כותב ואולי לא יהיה לי את היכולת לעמוד בזה".
אז אני ארגיע ואגיד שיש המון המון דרכים להוציא ספר לאור.
ויש דרכים שנגישות לכולם. לא חייבים ללכת להוצאה לאור ולשלם עשרות אלפי שקלים.
זה לא תמיד הפתרון.
אני גם לא אומר שזה דבר לא טוב.
אבל שוב, כל אחד ומה שמתאים לו.
אני יכול להגיד, כאדם שעובד המון מול עורכות, שיש עורכות שיגבו כמה אלפי שקלים ועורכות שיגבו כמה עשרות אלפי שקלים.
אז בסוף הכל עניין של כמה עבודה צריך על הספר, ומה האיכות של העורכת.
לעומת רומן של 40 או 50 אף מילים, שזה להערכתי 200 או קצת יותר עמודים, לא יעלו אותו דבר.
ספר ילדים, שמצריך איורים וקצת יותר עבודה בעיצוב, לא יעלה כמו ספר סיפורים קצרים שעבודת העיצוב היא די פשוטה.
אז לכל ספר יש את העלויות שלו, ההצעה הראשונה שלי: כל עוד אתם בתהליך הכתיבה, לשחרר את המחשבה הזו.
הרבה פעמים אנחנו טרודים מהעתיד, "מה אני עושה פה בכלל? אני כותב ואולי לא יהיה לי את היכולת לעמוד בזה".
אז אני ארגיע ואגיד שיש המון המון דרכים להוציא ספר לאור.
ויש דרכים שנגישות לכולם. לא חייבים ללכת להוצאה לאור ולשלם עשרות אלפי שקלים.
זה לא תמיד הפתרון.
אני גם לא אומר שזה דבר לא טוב.
אבל שוב, כל אחד ומה שמתאים לו.
אני יכול להגיד, כאדם שעובד המון מול עורכות, שיש עורכות שיגבו כמה אלפי שקלים ועורכות שיגבו כמה עשרות אלפי שקלים.
אז בסוף הכל עניין של כמה עבודה צריך על הספר, ומה האיכות של העורכת.
יש איזשהו עניין בשוק הספרים שכל אחד יכול לקרוא לעצמו עורך וכל אחד יכול לקרוא לעצמו מעצב.
זה לא כמו פסיכולוג שצריך תואר ראשון או תואר שני, יש הרבה אנשים שלמדו עריכה ספרותית ובלשנות אבל זה עדיין לא משהו מוגדר.
זה לא כמו פסיכולוג שצריך תואר ראשון או תואר שני, יש הרבה אנשים שלמדו עריכה ספרותית ובלשנות אבל זה עדיין לא משהו מוגדר.
אני אהיה כן ואגיד שאני מעולם לא למדתי ספרות, אבל אני קורא לעצמי עורך ספרותי.
לכן, כשאתם מתחילים לעבוד עם עורך, אין לכם ממש מושג על מי "תיפלו" ואתם רק מקווים לטוב.
ובגלל זה אין ממש מחיר קבוע.
גם ברמת העלויות אבל גם ברמת האיכות.
בכל אופן, כל ספר שיוצא לאור זה לא משנה כמה אתם כותבים טוב או כמה אתם כותבים מבולגן.
אני פוגש הרבה כותבים שאומרים לי "נבו אני לא צריך עריכה ספרותית" כולם צריכים עריכה ספרותית.
גם הסופרים הידועים ביותר בישראל ובעולם, הספר שלהם עובר תהליך עריכה ספרותית.
וכל ספר יעבור בעצם ארבעה שלבים אומנותיים:
1. עריכה ספרותית – התעסקות בצוכן של הספר ובדמויות.
2. עריכה לשונית – עברית, פיסוק ומבנה המשפט.
3. עימוד – תהליך עיצוב הפנים של הספר. לקחת את הקובץ וורד ולהפוך אותו לקובץ PDF. הפונטים, הכותרות, תוכן העניינים וסימני החיתוך.
4. כריכה – גם הפרונט וגם הבאק וגם השדרה שמפרידה בניהם.
חלק מסויים יעבור גם עוד תהליך הגהה בשלב מתקדם וכמובן, ההדפסה אבל אני מתייחס להדפסה כשלב שני יותר טכני יחד עם השיווק של הספר.
אין מחיר קבוע ואני גם לא הייתי נתפס על מחיר אחד שאומרים לי אלא תמיד הייתי שואל כמה אנשי מקצוע.
אם אתם עושים את זה באופן עצמאי אז זה קצת מלחיץ, אין לנו מושג כמה עורך או עורכת טובים ויש לנו את נטייה לבקש ספרים שאותו אדם ערך. אבל זה לא אומר הרבה כי אני לא יודע להשוות איפה הספר היה לפני שהוא הגיע לעורכת ואיפה הוא היה אחרי.
זו אינדיקציה שלא כל כך עובדת.
תסמכו על תחושת הבטן שלכם.
אם אתם עובדים עם איש מקצוע או חיברו אתכם לאיש מקצוע שאתם סומכים על האדם שחיבר אתכם או אתם מקבלים אנרגיה טובה מאיש המקצוע, לכו על זה.
רק האינטואיציה שלכם יודעת כי מאוד קשה לקבל ודאות בשלב הבא.
אם חשבתם שבתהליך הכתיבה אין וודאות, אז גם בשלב הבא אין המון וודאות.
אני לא אומר את זה כדי להלחיץ. להפך, אני אומר את זה כדי להרגיע.
אתם לא תצליחו לקבל תחושה של 100% ביטחון הרבה פעמים וזה בסדר לשחרר.
פשוט ללכת עם תחושת הבטן שלכם.
היא בדרך כלל, לא טועה.
לכן, כשאתם מתחילים לעבוד עם עורך, אין לכם ממש מושג על מי "תיפלו" ואתם רק מקווים לטוב.
ובגלל זה אין ממש מחיר קבוע.
גם ברמת העלויות אבל גם ברמת האיכות.
בכל אופן, כל ספר שיוצא לאור זה לא משנה כמה אתם כותבים טוב או כמה אתם כותבים מבולגן.
אני פוגש הרבה כותבים שאומרים לי "נבו אני לא צריך עריכה ספרותית" כולם צריכים עריכה ספרותית.
גם הסופרים הידועים ביותר בישראל ובעולם, הספר שלהם עובר תהליך עריכה ספרותית.
וכל ספר יעבור בעצם ארבעה שלבים אומנותיים:
1. עריכה ספרותית – התעסקות בצוכן של הספר ובדמויות.
2. עריכה לשונית – עברית, פיסוק ומבנה המשפט.
3. עימוד – תהליך עיצוב הפנים של הספר. לקחת את הקובץ וורד ולהפוך אותו לקובץ PDF. הפונטים, הכותרות, תוכן העניינים וסימני החיתוך.
4. כריכה – גם הפרונט וגם הבאק וגם השדרה שמפרידה בניהם.
חלק מסויים יעבור גם עוד תהליך הגהה בשלב מתקדם וכמובן, ההדפסה אבל אני מתייחס להדפסה כשלב שני יותר טכני יחד עם השיווק של הספר.
אין מחיר קבוע ואני גם לא הייתי נתפס על מחיר אחד שאומרים לי אלא תמיד הייתי שואל כמה אנשי מקצוע.
אם אתם עושים את זה באופן עצמאי אז זה קצת מלחיץ, אין לנו מושג כמה עורך או עורכת טובים ויש לנו את נטייה לבקש ספרים שאותו אדם ערך. אבל זה לא אומר הרבה כי אני לא יודע להשוות איפה הספר היה לפני שהוא הגיע לעורכת ואיפה הוא היה אחרי.
זו אינדיקציה שלא כל כך עובדת.
תסמכו על תחושת הבטן שלכם.
אם אתם עובדים עם איש מקצוע או חיברו אתכם לאיש מקצוע שאתם סומכים על האדם שחיבר אתכם או אתם מקבלים אנרגיה טובה מאיש המקצוע, לכו על זה.
רק האינטואיציה שלכם יודעת כי מאוד קשה לקבל ודאות בשלב הבא.
אם חשבתם שבתהליך הכתיבה אין וודאות, אז גם בשלב הבא אין המון וודאות.
אני לא אומר את זה כדי להלחיץ. להפך, אני אומר את זה כדי להרגיע.
אתם לא תצליחו לקבל תחושה של 100% ביטחון הרבה פעמים וזה בסדר לשחרר.
פשוט ללכת עם תחושת הבטן שלכם.
היא בדרך כלל, לא טועה.