הוצאת ספר לאור

מתחילים לכתוב. היום.

שמי נבו ואני מזמין אותך לסדנת כתיבה ללא עלות.

הסדנה הקרובה תתקיים
ביום חמישי, ה-25 לאפריל
בשעה 19:00 בערב.
להרשמה מהירה לוחצים כאן ✍️

סוף סוף סיימתם לכתוב את הספר עליו חלמתם. כתבתם תוכן עניינים ובניתם קו עלילה מדויק עד הפרטים הקטנים ביותר. מה עכשיו? הגיע הזמן להבין כיצד לעבור את התהליך בצורה המקצועית ביותר, שבה תזכו לשמור את כל זכויות הספר אצלכם ובו זמנית תזכו להפיק אותו ברמות הגבוהות ביותר, החל משלב עריכה ספרותית ולשונית ועיצוב הספר ועד לשלב ההפצה לחנויות הספרים המובחרות ברחבי הארץ (סטימצקי, צומת ספרי והחנויות הפרטיות) ושיווק הספר לקהל הרחב.

הכנתי עבורכם רשימת חמישה שלבים קריטיים והכרחיים בתהליך הוצאת ספר לאור:

1. יצירת רשימת קוראי 'בטא':

אחד השלבים החשובים ביותר בתהליך הוא יצירת רשימת קוראי בטא. מהי רשימת קוראי בטא? מדובר ברשימה של חמישה עד עשרה אנשים אקראיים, אנשים שלא פגשתם מעולם אך בו זמנית יש לכם את היכולת ואת שקט הדעת לסמוך על דעתם. מטרת התהליך היא לקבל חוות דעת לא אובייקטיבית, כפי שסביר להניח שתקבלו מבני המשפחה, החברים הקרובים ובן או בת הזוג.

חשוב להוסיף כי מומלץ שרשימת קוראי הבטא לא תכלול יותר מעשרה קוראים פוטנציאליים, מהסיבה הפשוטה שיותר מדי חוות דעת על כתב היד עלולות לבלבל אתכם ולהוביל אתכם לחוסר מיקוד בשלב הטיוטה הסופית. כמו כן, מומלץ שהרשימה תכלול לפחות חמישה קוראים ולא פחות מכך.

מה תרוויחו מכך? תזכו לקבל חוות דעת אמיתית וכנה, שתשפר את איכות כתב היד בוודאות.
הטיפ שלי: בשלב זה, תנסו לתאר בראשכם בכמה שורות את פרופיל הקורא האולטימטיבי שלכם (עצה זו חשובה לא פחות גם בשלב שיווק הספר).

2. עריכה ספרותית ולשונית:

לאחר שסיימתם את שלב קוראי הבטא, השלב הראשון בתהליך יהיה עריכת הספר. לצערנו, כיום בעולם הספרים קיימות לא מעט הוצאות לאור אשר ידרשו עריכה לשונית בלבד ויפסחו על שלב העריכה הספרותית.

חשוב להימנע מעבודה מול הוצאות לאור מסוג זה, מהסיבה הפשוטה שכל ספר שיוצא לאור, בארץ ובעולם – צריך לעבור עריכה ספרותית. ואילו סופרים ידועים כמו: פאולו קואלו ("האלכימאי", "ורוניקה מחליטה למות"), אשכול נבו ("נוילנד, שלוש קומות) ועוד רבים וטובים עוברים עריכה ספרותית בכל אחד מספריהם, שלב זה יהיה נחוץ גם בהפקת הספר שלכם.

בשלב העריכה הספרותית הדגש יהיה המסר – מה המסר אותו תרצה להעביר לקוראים, אחידות הטקסט, הקשר בין הדמויות ועוד.

ברוב המקרים, העורך הספרותי של ספרכם הוא גם בעל המקצוע שיערוך את הספר לשונית. שלב העריכה הלשונית יכלול תיקון שגיאות כתיב, פיסוק, תיקון מבנה המשפט ועוד.
שלב העריכה הספרותית והלשונית צפוי לכלול שני סבבי עריכה, אלא אם סוכם מראש אחרת.

3. עיצוב הספר:הוצאת ספר לאור

לאחר שסיימתם את העבודה הצמודה מול עורך הספר, ואישרתם באופן סופי את הטקסט, זה השלב שבו קובץ ה-וורד של כתב היד יהפוך לקובץ PDF סופי ומוכן לדפוס עם סימני חיתוך.

העבודה בשלב זה מתבצעת על ידי מעצב גרפי ונקראת "עימוד הספר".

בשלב העימוד, יקבע גופן (פונט) הספר. ברוב המקרים, הוצאות הספרים בישראל יכוונו אתכם לעבוד עם גופן FrankRuehl.

כמו כן, ישנם סופרים המעוניינים לייצר ערך מוסף עבור ספרם דרך השפה העיצובית, מעבר לטקסט רץ בשחור לבן, וזה השלב שבו תוכלו להוסיף לספרכם סמלילים, כותרות, אייקונים, גופנים שונים ועוד.

מומלץ להתייעץ עם הוצאת הספרים או עם המעצב הגרפי כיצד ניתן לעשות זאת באופן המקצועי ביותר.

לאחר סיום עימוד הספר, עוברים לעיצוב הכריכה. בשלב זה תוכלו לבחור האם תרצו שכריכת ספרכם תהיה בצורת תמונה, עיצוב גרפי או איור. 

לרוב הוצאות הספרים בישראל יש גישה למאגרים רבים של מיליוני תמונות ועיצובים שונים, כך שבמידה ותבחרו שהכריכה תאויר עבורכם על ידי מאייר ישראלי, התהליך יהיה כרוך בעלות נוספת.

אני מאמין שהעיצוב הגרפי הוא השלב החשוב ביותר בתהליך הוצאת הספר, והכריכה היא הפנים של הספר. זו נקודת המשיכה הראשונית שתגרום לקוראים ורוכשים פוטנציאליים להרים את ספרכם ולעיין בו לראשונה.

לא פחות חשוב מעיצוב הכריכה, הוא טקסט גב הספר. על טקסט גב הספר להיות ממוקד ולהציג לקורא "טעימה" קטנה מתוך הספר, אך בו זמנית להיות שיווקי ולהניע את הקורא לפעולה לרכישת הספר.

4. הדפסת הספר:

השלב הבא הוא ללא ספק אחד המרגשים בתהליך – שלב הדפסת הספר. מומלץ והכרחי לקיים סבב הגהה נוסף לפני שלב ההדפסה.

כמו כן, רגע לפני הדפסת הספר, הוצאת הספר תרכוש עבורכם ברקוד (דנאקוד). וכמו תינוק חדש שנולד ורושמים אותו במשרד הפנים, כך גם נרשם ספר חדש במדינת ישראל.

הגודל הסטנדרטי להדפסת ספר פרוזה בישראל הוא A5 מוקטן, או בסנטימטרים – 13.5/21. כשמדובר בספרים אקדמיים, חינוכיים או עיוניים, בהרבה מקרים בוחרים בגודל 17.5/24.

את גודל הספר קובעים בשלב עימוד הספר. לאחר שלב העימוד, יהיה בלתי אפשרי לשנות את גודל הספר וסביר שתדרשו לשלם תוספת.

שימו לב כי כל ספר שיוצא בישראל בהוצאה מסחרית (50 עותקים או יותר), צריך להישלח בשני עותקים לספרייה הלאומית בירושלים.

5. שיווק ספר:

ועכשיו אנחנו ממשכים לשלב המרתק, המכריע והמרגש ביותר בתהליך – הפצת הבשורה!

סיימתם להפיק את הספר וכל העותקים הגיעו לביתכם, או לחלופין, נשלחו למחסני המפיץ.

מומלץ בלב שלם לא להפיץ את הספר לחנויות הספרים המובחרות מיד לאחר הדפסתו, אלא לעשות זאת רק לאחר שהספר צבר מספיק תאוצה ו'באז' כדי למשוך את תשומת הלב בחנויות.

רוב הוצאות הספרים בישראל יבקשו מכם להדפיס כמות עותקים גדולה להפליא (במקרים מסוימים עד אלפיים עותקים) ולמהר עם הספר לחנויות הספרים בהבטחה שהכל יהיה בסדר, אך מומלץ להתחיל עם מהדורה קטנה יחסית (עד 500 עותקים) ובכך להעניק לספר הזדמנות להתגלגל בעולם ולהוכיח את עצמו, לפני שקופצים למים העמוקים של סטימצקי וצומת ספרים.

אז מה קורה לאחר שהספר יוצא מבית הדפוס? עכשיו מתחילים לעבוד. אני מאמין שבשנת 2022, איש לא יכול למכור את הספר יותר טוב ממך.

מדוע? כי הקהל הישראלי מחפש אותנטיות, ומי יפיץ את האותנטיות שלכם אם לא אתם?

דרך מומלצת להפיץ את הבשורה היא שיווק ספרכם ברשתות החברתיות – מומלץ לפרסם קטעים מתוך הספר בפייסבוק ובאינסטגרם, ולא פחות חשוב מכך – לרתום את הסביבה ואת קהל הקוראים שלכם.

שתפו את העולם בתהליכים שהובילו אתכם לכתיבת ספר, כיצד חוויתם את תהליך ההוצאה לאור ומה אתם חולמים ומייחלים שיקרה עם הספר שלכם בעתיד – אתם תופתעו לגלות כיצד האותנטיות שלכם תרתום את הקהל ואת הקהילה שלכם לקרוא את הספר ואף להמליץ עליו בתפוצות רחבות.

אלה היו חמישה שלבים הכרחיים שכל סופר יעבור בתהליך הוצאת ספרו לאור.

חשוב לזכור שתהליך הוצאת ספר עשוי להיות ממושך לעתים, ועל אחת כמה וכמה – הוא חייב להיות מהנה. מדובר בתהליך מיוחד, מלמד, מרתק ומעורר השראה לא רק עבורכם, אלא גם עבור הסביבה הקרובה שלכם.

אם ברצונך להתייעץ איתי, לשאול שאלות, או לשתף במסע הכתיבה שלך…
לפניך שלוש דרכים נפלאות:
1. אני מקיים סדנאות כתיבה ללא עלות, ובסוף כל סדנה מתקיים סשן שאלות ותשובות.
נרשמים ומצטרפים אליי חינם בלחיצה כאן.

2. מזמין אותך להירשם לאתגר חמישה ימי הכתיבה (100% מתנה כמובן) – בכל יום אתגר כתיבה חדש אצלך במייל.
3. אני גם מעביר תהליכי ליווי נפלאים עבור כותבים אמיצים. מדי חודש אני בוחר כותב/ת אחד, שיעברו תהליך ליווי אישי בן שלושה חודשים. לבדיקת התאמתך לתהליך הליווי לוחצים כאן.

נ.ב.
בונוס קטן: ניתן להירשם כאן לניוזלטר ולקבל תרגילי כתיבה וטיפים מדי שבוע.

בינתיים, מזמין אותך לצפות בהדרכת הכתיבה המצולמת: מהו חוק ה-70/30 בכתיבה יוצרת?

תיבת ההפתעות לכותבים אמיצים:
ימים
שעות
דקות
שניות

היי, כאן נבו. אני מזמין אותך חינם לסדנת הכתיבה שלי בשידור חי...

סדנה ללא עלות!
יום חמישי, ה-25 לאפריל
בשעה 19:00:

* הסדנה תתקיים בשידור חי דרך האינטרנט.
* הקישור האישי לשידור יישלח במייל מיד לאחר הרשמתך.