יומן חלומות אינו רק תיעוד של התרחשויות לילה סוריאליסטיות, אלא מקור עשיר לסיפורת הנובעת ממעמקי הלא-מודע. כאשר כותבים מתוך חלום ולא עליו, מתאפשרת גישה ייחודית לרובד לשוני ופואטי שאינו מתקיים במציאות הערה. השפה משתנה, הדימויים מתפרצים, וההיגיון הליניארי מפנה מקום לקשרים אסוציאטיביים, סמלים, רגש טהור ורצף חווייתי הנע בין פחד להשתאות.
כתיבה מתוך חלום מאפשרת מבנה טקסטואלי שונה. במקום התחלה, אמצע וסוף, מתקבלות קפיצות בזמן ובמרחב, ריבוי קולות, שינוי פתאומי של פרספקטיבה. זו לא בעיה שיש לתקנה, אלא איכות שיש לטפחה. דווקא מתוך החוסר סדר עולה הפואטיקה. כאשר כותבים סיפור או שיר מתוך יומן חלום, הכוונה היא לא לנתח את החלום או לספרו כפי שהוא התרחש, אלא לאפשר לו להפוך למרחב יצירתי עצמאי.
השלב הראשון הוא כתיבה יומיומית של חלומות, מיד לאחר ההתעוררות. ללא עריכה, ללא הגהה. ככל שכותבים יותר, הדיוק עולה והזיכרון משתכלל. החלומות הופכים לנגישים, וכך גם השפה שבה הם נכתבים. תיאורים הופכים חזקים יותר, פרטים שחשבנו שנעלמו חוזרים. הרגש הנלווה לחלום נוכח על הדף , פחד, כמיהה, בלבול. משם מתחיל תהליך הספרות. לאחר שלב הרישום, ניתן לעבור לעיבוד פואטי. לבחור חלום אחד, לקרוא אותו מספר פעמים, ולזהות משפט אחד, תמונה אחת, מילה חוזרת. סביבם נבנה שיר. לא מתוך הסבר, מתוך תחושה. האם ניתן להעמיק את הדימוי? לשנות זווית? לכתוב אותו כקול של דמות? אפשר גם לבחור משפט מתוך יומן החלומות ולתת לו להיפתח כסצנה. לפתוח עליו דיאלוג, קונפליקט, נרטיב.
לעתים, שווה לחבר בין כמה חלומות. למצוא תבנית חוזרת: מים, ריצה, מוות, דמות ללא פנים, ולשלב חזרות אלה כעוגנים טקסטואליים. נוצר בכך טקסט פואטי עמוק, כזה שלא מתאר חלום אלא משחזר את הלך הרוח החלומי.
כתיבה מסוג זה מבקשת לוותר על שיפוט. לא ניגשים אליה כדי “לשפר” את החלום אלא כדי לתרגם את שפתו. אם בחלום מופיעה פתאום יד המדברת, נותנים לה קול. אם העיר מתמוטטת והופכת ליער, לא מסבירים, אלא מתארים. כל ניסיון ליישר את החלום יהרוס את עוצמתו. כל עריכה המתעקשת על ריאליזם תחטיא את האיכות ממנה נוצר הטקסט.
יש ערך מיוחד בחזרה אל יומנים ישנים. מה שנכתב לפני שנה או חמש שנים, מתוך שינה, יכול להפוך לפתיחה לסיפור קצר. לעתים, מוצאים שורה מתוך חלום שלכאורה אינה אומרת דבר, “האוויר נעלם מהאצבעות”, ואז בונים סביבה דמות, מצב, סיטואציה. אפשר גם לשלב אותה כמשפט פנימי בשיר, ככותרת, או כקו חוזר.
היתרון המרכזי בעבודה עם יומני חלומות הוא השפה. החלום אינו כותב כפי שאנו מדברים. הוא משתמש בשפה עקומה, מרובדת, לא שגרתית. הוא מבצע קפיצות בין עבר לעתיד, בין גוף ראשון לשלישי, בין חוץ לפנים. כל אלו הם חומרי גלם פואטיים עשירים. אם לא כופים עליהם סדר, הם יוצרים קסם.
סיכום
יומן חלומות, הוא כלי פשוט, אך אפקטיבי. אינו דורש דבר, מלבד מזמן ומחויבות. ככל שמתמידים ברישום, כך מתבהרת השפה החלומית, ונפתחת אפשרות לתרגמה לכתיבה ספרותית. מתוך הקולות הליליים נולדים טקסטים שלא ניתן לכתוב דרך המודע בלבד. פואטיקה נולדת לא פעם מתוך ערפל.