סדנת כתיבה למתחילים - נבו רוזי

סדנת כתיבה למתחילים

הגיע הזמן להפוך את התחביב למציאות.
בכל אירוע מחדש שבו אני מעביר סדנת כתיבה למתחילים, השאלה הראשונה שאני נוהג לשאול את משתתפי הסדנה היא – "כמה זמן אתם כותבים?"
חלק מהמשתתפים התחילו לכתוב רק בשנה האחרונה, חלקם התחילו לכתוב בחמש השנים האחרונות ואילו הרוב הגדול והמכריע משיב "מאז ומתמיד", או "מאז שאני זוכר
/ת את עצמי".
לכן, אילו גם אתם נמנים בין הכותבים שעוסקים במלאכה מאז שהם זוכרים את עצמם, אילו הכתיבה פרצה לחייכם בסערה בחמש השנים האחרונות ואף בשנה או השנתיים האחרונות, הגיעה העת לקחת את הכתיבה שלב אחד קדימה וללמוד מהטובים ביותר בתחום.
אז איך מתחילים?

1. השיטות המדויקות ביותר לכתיבה אפקטיבית:
הנושא הראשון שנעסוק בו בסדנת כתיבה למתחילים הוא השיטות הנכונות והמדויקות ביותר לכתיבה נכונה ואפקטיבית. כפי שאני נוהג לספר בסדרת ההדרכות שלי – הפודקאסט שעת כתיבה, כאשר אנחנו כותבים, עלינו ללמוד להתנהל מול שני סוגי שיפוטיות.
הראשונה היא שיפוטיות הפנימית (האם הכתיבה שלי מספיק טובה בעיניי?) והשנייה היא שיפוטיות חיצונית (מה יחשבו על הכתיבה שלי?).
כבר בשלב ההתחלתי, חשוב ללמוד כיצד להניח את השיפוטיות שחיה בתוכנו בצד, רק כך נצליח לייצר טקסטים אמתיים ואותנטיים, כאלו שיצליחו לגעת בקורא, למשוך אותו ולהעניק לו את האפשרות להתחבר לטקסטים שלנו.

2. איך מתעלמים מרעשי רקע בכתיבה?
סדנת כתיבה למתחילים תעסוק בכלים רבים להגברת הפרודוקטיביות בכתיבה שלנו, וגם אם אתם כותבים מאז ומתמיד, עליכם ללמוד כיצד מתעלמים מרעשי רקע בכתיבה ולהתרכז אך ורק במלאכה שלנו.
האם הכתיבה שלי איכותית יותר בשעות הבוקר או בשעות הערב? האם נוח לי לכתוב בבית או אולי בבתי קפה? האם הכתיבה שלי אפקטיבית יותר כשמתנגנת מוזיקה נעימה ברקע, או רק עם שקט מופתי סביבי?
כל כותב וכותבת חייבים ללמוד לענות על השאלות הללו, על מנת לוודא שהם מצליחים להפיק את המיטב מחלונות הכתיבה שהקדישו לעצמם ובסופו של יום, מדובר בנושא חשוב בהחלט, אשר נחוץ לעסוק בו עוד לפני שאנחנו צוללים לכתיבה עצמה.

3. איך לגעת באנשים דרך מילים?
זוכרים את סוגי השיפוטיות שעסקנו בהן ממש לפני כמה רגעים?
כיצד אוכל להבטיח שאנשים יתחברו לכתיבה שלי ואיך לגעת בקוראים העתידיים שלי דרך מילים? התשובה לשאלות הללו, לטעמי, מסתתרות מאחורי המילה הגדולה – אותנטיות.
הרבה כותבים פונים אליי באופן קבוע ומבקשים את דעתי בנוגע לשאלה – איזה סגנון כתיבה הכי מתאים להם, והאם הם צריכים להפנות את מאמציהם לכתיבת שירה, סיפורים קצרים, או כתיבה עלילתית.
ברוב המקרים, תשובתי הכנה תעצבן אותי, והתשובה היא – רק אתם תדעו את התשובה לכך. לכן, חשוב לשאול את עצמנו – מהי הנקודה שבה אני מרגיש הכי בנוח להביע את עצמי? באיזה סגנון אני מבטא את עצמי ונותן למילים שלי מקום נקי וטהור?
המלצתי החשובה ביותר כשאני מעביר סדנת כתיבה למתחילים, היא לכתוב מבפנים החוצה ולא מבחוץ פנימה. אני מאמין בהשראה ומקורות השפעה, וגם אני קיבלתי השראה מעשרות יוצרים, כותבים וסופרים  וממקורות השראה רבים במהלך כתיבת ספריי, אך עליי לוודא שאני כותב את עצמי ושהמילים שלי יוצאות מתוך הלב – מבפנים החוצה.

4. איך מילה אחת יכולה להפוך לסיפור שלם?
האם אתם מאמינים שמילה אחת יכולה להפוך לסיפור שלם? ארגיע אתכם, בסופו של יום מילה אחת היא רק מילה אחת. ובכל זאת, נשאלת השאלה כיצד ביכולתנו להתניע את הכתיבה שלנו באמצעות מילה אחת?
לעתים מדובר במחסום כתיבה רגעי או אולי שטף רעיונות או השראה, אך כולנו ככותבים ויוצרים חווים רגעי עצירה. מכירים את התחושה הזו? אנחנו רוצים לכתוב ופשוט לא מצליחים, משהו לא מתניע בתוכנו. כאילו הזמן עצר מלכת.
לפני הכל ארגיע אתכם, וכפי שסיפרתי בעבר במאמר מיוחד מאוד שנכתב בבלוג שלי, מחסומי כתיבה הם חלק טבעי בהחלט בתהליך הכתיבה שלנו ועלינו ללמוד לקבל אותם בברכה, ובעיקר לא להתרגש מהם יותר מדי.
אחד התרגילים האהובים עליי כשאני מעביר סדנת כתיבה למתחילים, הוא תרגיל כובע הקסמים:
אני מבקש מכל אחד מהמשתתפים לכתוב מילה אחת על פיסת נייר קטנה, לאחר מכן לקמט את פיסת הנייר ולהכניסה לכובע. לאחר מכן, בכל פעם שאחד ממשתתפי הסדנה מרגיש תקיעות או מחסום קל ברצף הכתיבה שלו, אני מושיט את הכובע לכיוונו. הוא מושיט את ידו לכובע ושולף מתוכו מילה אחת, ועליו להמשיך את הטקסט או הסיפור שכתב, עם אותה מילה.
וכך, לעתים מילה אחת יכולה להפוך לסיפור שלם.

הייתם רוצים לקבל כלים יישומיים ופרקטיים בדרך להגשמת חלום הכתיבה שלכם?
אני נרגש להזמין כל אחד ואחת מכם באהבה רבה
לסדנת כתיבה חגיגית (ללא עלות) ופורצת דרך לכותבים ויוצרים.
בתוך 60 דקות אלמד אותך את השיטות והטכניקות שלי לכתיבה אפקטיבית ונכונה, שיטות שיספקו לך בהירות והכוונה לכתוב את הספר עליו חלמת!
לפרטים נוספים בנוגע לסדנת הכתיבה שתזניק את ההגשמה האישית שלך