שקר הוא אחד הכלים רבי-העוצמה והחזקים ביותר בכתיבה. סיפורים אינם מחויבים לאמת מוחלטת, ולפעמים דווקא הסטייה מן המציאות יוצרת עומק, מתח ועניין. בין אם מדובר בדמות המשקרת לאחרים, בצורה בלתי אמינה או בהצגת עולם בדיוני המערערת על המציאות, השקר הספרותי יכול לחשוף אמיתות עמוקות יותר. במאמר, הכול על שקרים בכתיבה, ומתי עדיפה האמת על הכזב בספרות?
דמות המשקרת | יצירת מתח פסיכולוגי
כאשר דמות בסיפור משקרת, נוצר מתח טבעי. האם השקר יתגלה? מה יקרה כשזה יקרה? האם היא תשכנע את עצמה באמיתות השקר? שקרים יכולים לשמש מנוע עלילתי חזק, להניע קונפליקט ולחשוף צדדים נסתרים בדמויות.
המספר הבלתי מהימן | עירעור ספקות אצל הקוראים
סיפורים מסופרים לרוב מנקודת מבט המניחה שהקוראים מאמינים לה. אולם, מה קורה כשהמספר איננו אמין? כאשר הנרטיב מגיע דרך עיניו של אדם משוגע, שקרן או מישהו עם זיכרון בלתי יציב, הקוראים נאלצים לפענח בעצמם מה באמת קרה. טכניקה זו יוצרת חוויית קריאה מורכבת ומרתקת.
שקר כדרך להעצמת מציאות רגשית
לעתים, דווקא עיוות האמת מעביר רגש בצורה חדה יותר. דמויות בספרות, אינן צריכות לדבוק בעובדות יבשות, הן יכולות להציג את העולם כפי שהן חוות אותו, גם אם החוויה סובייקטיבית לחלוטין. תיאור מוגזם, השמטת פרטים מסוימים או הצגת מציאות דרך עיני דמות עם תפיסה מעוותת יכולים להעצים את החיבור הרגשי של הקוראים.
מניפולציה ספרותית | עיוות האמת במטרה להפתיע
הקוראים רגילים לכך שסיפור מתקדם לפי קו לינארי עם עובדות יציבות. אבל מה קורה כשהסיפור עצמו "משקר"? טוויסט עלילתי המבוסס על מידע כוזב הניתן לקוראים במכוון, עשוי להפוך סיפור רגיל למבריק.
הבדל בין שקר ספרותי לשקר בלתי אמין
שקר בספרות, עובד כשהוא משכנע, גם אם הוא רחוק מן המציאות, הוא חייב להיות אמין בתוך עולם הסיפור. אם חוקי העולם הפנימי נשברים ללא הצדקה, הקוראים ירגישו מרומים ולא ישתפו פעולה עם העלילה.
סיכום
ספרות, איננה מחויבת לאמת, אך היא מחויבת לאמינות רגשית ונרטיבית. שקרים יכולים להוסיף עומק, לבנות מתח וליצור הפתעות בלתי צפויות, כל עוד הם בנויים היטב ומשתלבים בצורה טבעית עם העלילה.