מעוניינים להיות שותפים מרכזיים וחשובים בתהליך יצירה קולנועית וטלוויזיונית? לא די בכך שיש לכם רעיון מקורי עם דמויות מדהימות, עלילה מרתקת, וסוף בלתי צפוי, כשהמדיה מלאה בסדרות מופת מכל העולם והשפה כבר לא מהווה מכשול לצופים, אין סוף הזדמנויות נפתחות לתסריטאים בעולם, ובארץ בפרט, חידוד המיומנויות ולמידת אמנות התסריטאות, חשובה מאוד. מאמר זה ינסה לעשות סדר בשפע הקיים סדנאות התסריטאות.
להלן, מבחר סדנאות וקורסים ללימודי תסריטאות בשנת 2025
האוניברסיטה הפתוחה – בית ספר חשיפה | לימודי תסריטאות | תל אביב
מרכז מקצועי: צביקה קרנצר
מספר מפגשים: 14
סדנה שמטרתה הקניית כלים בסיסיים לכתיבת תסריט עלילתי קצר שאורכו עשר דקות, כולל סצנת פתיחה וסצנת קונפליקט, הלימודים מתקיימים בתל אביב או באינטרנט.
מה בקורס: הגדרת תסריט, כותרת סצנה, תיאור נרטיבי, דיאלוג, מבנה התסריט הקלאסי, הקונפליקט, ז'אנרים, ביוגרפיה של דמות פיקטיבית.
מכללת מנשר לאמנות | קורס תסריטאות | תל אביב
מסלול תעודה או תואר
מכללת מנשר, מאפשרת לסטודנטים שאינם יכולים לאפשר לעצמם להיכנס למסגרת של מערכת לימודים מלא ומעוניינים ללמוד תסריטאות, את האפשרות של לימודי ערב, בה לומדים 3 ערבים בשבוע. במנשר ניתן ללמוד קורס יסודות כתיבת תסריט, ואחריו אפשר להמשיך לקורס כתיבת תסריט למתקדמים.
בית הספר לפורמטים | תסריטאות לטלוויזיה | תל אביב
בכל שנה מופקות בארץ וברחבי העולם סדרות מעולות הנותנות השראה לכותבים ותסריטאים באשר הם. הסדרות אשר מופקות בישראל אינן נופלות בדבר מהסדרות הטובות ביותר בעולם והפכו לשם דבר בעולם כולו.
בטיפול, חטופים, רמזור, עספור, פאודה, להיות איתה אלה הן רק חלק קטן מהסדרות אשר הפכו ללהיטים ומייצגות את ישראל ברחבי העולם.
מה בקורס: יצירת סינופסיס, כתיבת פרפמיס, כתיבת טריטמנט, כתיבה יוצרת והשראתית, כתיבה לתוכניות טלוויזיה, סרט קצר, תחום התסריטאות בישראל.
תסריטים | בית הספר לתסריטאות של מירב שקד | תל אביב
בהנחיית: מירב שקד, יוצרת, תסריטאית, מנחת סדנאות לתסריטאות, עורכת תסריט ומרצה ישראלית. | מספר מפגשים: 9
מה בקורס: תרגול טכניקות ותחבולות תסריטאיות, משוב אישי וקבוע, הסיפור שלכם, ללמוד מהטובים: צפייה בסצנות מעולות וקריאת תסריטים יוצאי דופן, קבוצה קטנה ואיכותית, הכוונה מקצועית.
קמרה אובסקורה | קורס הכתיבה התסריטאית | תל אביב
מנחים, אייל משה | איציק רוזן
למסיימים, תוענק תעודת גמר מקמרה אובסקורה.
מספר מפגשים: 14
מיועד לכול מי המעוניינים ללמוד איך כותבים תסריט.
מה בקורס: שלבי פיתוח בעבודה על תסריט, מבנה התסריט הקלאסי, סדנת פיצ'ינג, בניית דמויות, ניתוח משחק בקולנוע, סדנת עבודה, כתיבת דיאלוגים.
בית הספר של נוצה וקסת | תסריטאות | נור פיבק | אונליין
בהנחיית: נור פיבק, תסריטאית ועורכת תסריט, שחקנית, בימאית ויוצרת.
מספר מפגשים: 8
מה בסדנה: מהו מבנה התסריט כולו, וסצנה בפרט, האלמנטים ההכרחיים לעלילה וסיפור לפיתוח דמות, כתיבת סינופסיס, תרגילי כתיבה וניתוח של סרטים מוכרים.
מכללת תל חי | קורס תסריטאות | יפעת גלילי | קריית שמונה
בהנחיית: יפעת גלילי, תסריטאית, ומנחת סדנאות כתיבה ישראלית.
לימודי התסריטאות הם חלק אינטגרלי מתכנית המחלקה לקולנוע וטלוויזיה. המסלול נפרש על פני חמישה סמסטרים.
מה בקורס: שלבי הכתיבה, טכניקות בכתיבה, יסודות כתיבה דרמטית וקומית, כתיבת סצנה, דמויות, קונפליקט ועוד.
סדנת התסריטאות של דניאלה דורון | סדנה לכתיבת תסריט | אונליין
בהנחיית: דניאלה דורון, יוצרת טלוויזיה, תסריטאית, מורה לכתיבה, מגישה עיתונאית ישראלית, ומנחת סדנאות תסריטאות.
מה בסדנה: איך כותבים סרט קצר, מהו מבנה התסריט כולו, וסצנה בפרט, האלמנטים ההכרחיים לעלילה וסיפור לפיתוח דמות, כתיבת סינופסיס, פרמיס, טריטמנט, תרגילי כתיבה וניתוח של סרטים מוכרים.
סם שפיגל – בית הספר לקולנוע וטלוויזיה | לימודי תסריטאות | ירושלים
מיועד לחובבים ובוגרי סדנאות כתיבה יוצרת הרוצים להתקדם לכתיבת תסריט.
בהנחיית צביקה קרנצר ראש מסלול תסריטאות בבית הספר.
מוזמנים לבוא וללמוד את יסודות כתיבת תסריט לקולנוע או לטלוויזיה.
מה בסדנה: מאפייני התסריט, מה בין כתיבה ספרותית לתסריט, תהליך כתיבת התסריט, מהם לוגליין וסינופסיס, חשיבותו של הפיצ'ינג, אקספוזיציה, עיצוב דמויות, כתיבה קומית, כיצד לסיים את הסיפור.
בית רוטנברג חיפה | קורס תסריטאות | חיפה
חממת הכתיבה של קמרה אובסקורה מגיעה לחיפה.
מספר מפגשים: 14
מה בקורס: עקרונות הכתיבה התסריטאית, כתיבה כפסיכודרמה של הכותב, הקונפליקט, הדמויות והדיאלוג.
סיכום
מה גורם לסרט ולסדרת טלוויזיה להתפוצץ על המסך? האם מדובר ביכולתו ובכישוריו של התסריטאי לכתוב סצנות פתיחה מופלאות, ולהביא לפתחנו דמויות וגיבורים בלתי נשכחים ומולם, להציב אנטגוניסט, המצליח למרבה הפלא, לעורר בנו רגשות, גם אם כי שונים. את כל אלה נמצא בתסריט טוב, אך האם מספיקה עלילה דרמטית בלבד, או שגם תסריט בו העלילה סטטית ועומדת במקום, יכולה להפוך ללהיט היסטרי?