כתיבת מחזה קצר

מתחילים לכתוב. היום.

שמי נבו ואני מזמין אותך לסדנת כתיבה ללא עלות.

הסדנה הקרובה תתקיים
ביום שני הקרוב, בשעה 19:00 בערב:
להרשמה מהירה לוחצים כאן

כתיבת מחזה קצר, דורשת דיוק, תמציתיות והבנה עמוקה של מבנה דרמטי. מחזה קצר, מאפשר יצירת עולם שלם בפרק זמן מוגבל ומצריך מן הכותבים שליטה מלאה בשפה, אפיון דמויות ובבניית סצנות חזקות. ככל שהזמן קצר יותר, כך עולה הדרישה לחדות מחשבה וליכולת לספר סיפור שלם ברמזים, בתת-טקסט ובמילים ספורות.

הגדרת רעיון מרכזי ובניית תמה חזקה

לפני תחילת הכתיבה, חשוב להגדיר מהו הסיפור אותו רוצים להעביר ומהו הנושא המרכזי שילווה את הדמויות. כל מחזה קצר מצליח עומד על רעיון ברור המניע את כל מהלך העלילה. על התמה לשמש כציר רגשי ורעיוני המקשר בין הפעולות, הדמויות והדיאלוגים. כאשר קיים חוט שדרה רעיוני ברור, כל פרט במחזה מקבל משמעות מעמיקה יותר.

מבנה דרמטי תמציתי | שלושה שלבים ברורים

גם מחזה קצר חייב להכיל התחלה, אמצע וסיום. בפתיחה, יש להכניס את הצופה לעולם הדמויות במהירות, להגדיר קונפליקט מידי ולבנות מתח רגשי. בשלב האמצעי מתפתחת העלילה, נוצרת הסתבכות ונבנים רגעים דרמטיים. הסיום חייב להיות חד, מרגש ומספק: כזה המותיר מחשבה או רגש עז גם לאחר תום ההצגה.

אפיון דמויות בעזרת פעולה ודיאלוג

הדמויות במחזה קצר, חייבות להיות חדות, ממוקדות וייחודיות. אין מקום לדמויות מיותרות או משניות מדי. כל דמות צריכה לשרת את העלילה ולהביא קונפליקט או פתרון. הדרך היעילה ביותר להציג דמות היא דרך מה שהיא עושה ואומרת. דיאלוגים חושפים מאפיינים פסיכולוגיים, רגשות, תסכולים ויחסים. כל משפט נבחן בזכוכית מגדלת, ולכן יש לנסח כל שורה כך שתהיה טעונה ומשמעותית.

מינימליזם כערך עליון

כיוון שמדובר במחזה קצר, כל אלמנט מיותר פוגע בקצב ובאפקטיביות היצירה. יש לחתור למינימליזם: טקסטים קצרים, תיאורים מדויקים, מספר מצומצם של דמויות ומיקוד סצנות. כל מילה מיותרת יוצרת עיכוב, כל פעולה שאיננה חיונית מחלישה את הדינמיקה הדרמטית. המינימליזם איננו מגביל, הוא משחרר את הכותבים להתמקד במהות.

שימוש בזמן ובמרחב | ניהול הבמה הכתובה

יש לחשוב על כל סצנה כאילו היא מתרחשת על במה אמיתית. האם הסצנה מתרחשת במקום אחד או במספר חללים? מה מאפשר השימוש בתאורה או בתנועה? כתיבת מחזה קצר, דורשת ראייה בימתית. כיצד נעים השחקנים? איך שותקים? מתי נכנסים או יוצאים? יש להתייחס לפרטים אלה כחלק מן הטקסט הדרמטי.

בניית קונפליקט | לב הדרמה

הקונפליקט, בסיסה של כל דרמה. במחזה קצר, הקונפליקט צריך להופיע מהר, להיות ברור ולהתפתח לקראת שיא רגשי. ככל שהקונפליקט עמוק יותר, רגשי, מוסרי, ערכי או אישי, כך השפעתו על הקהל חזקה יותר. יש לחשוב מה מונע מן הדמויות להשיג מטרתן, מי עומד מולן ומהן השלכות הכישלון או ההצלחה.

בחירת סיום טעון ומשמעותי

הסיום במחזה קצר, הוא הרגע בו נופלת ההכרעה. הסיום, יכול להיות פתוח או סגור, טראגי או אופטימי, אך עליו להיות משמעותי. הסיום נושא בתוכו את מסר המחזה ומותיר חותם רגשי או מחשבתי. כתיבת סיום טובה, מחייבת חשיבה לאחור, כיצד ניתן להוביל את הקהל בדיוק לנקודה זו מבלי להסביר, אלא דרך חוויה.

קריאה בקול רם ועריכה דרמטית

אחת השיטות היעילות ביותר לשיפור מחזה קצר היא קריאה קולית. כאשר הטקסט נשמע בקול, ניתן לזהות דיאלוגים צורמים, קטעים ארוכים מדי או משפטים מיותרים. כמו כן, יש לערוך את המחזה מספר פעמים עד שכל שורה משרתת מטרה ברורה וכל סצנה תורמת לעלילה.

סיכום

כתיבת מחזה קצר, היא אתגר מרתק המחייב מיקוד, יצירתיות והבנה עמוקה של מבנה דרמטי. באמצעות רעיון ברור, דמויות חיות, קונפליקט חזק וסיום משמעותי, ניתן ליצור יצירה קצרה אך רבת עוצמה. השאיפה היא לגעת בצופים במהירות, להפעיל עליהם רגש ומחשבה ולהשאירם עם הד לאורך זמן.

אם ברצונך להתייעץ איתי, לשאול שאלות, או לשתף במסע הכתיבה שלך…
לפניך שלוש דרכים נפלאות:
1. אני מקיים סדנאות כתיבה ללא עלות, ובסוף כל סדנה מתקיים סשן שאלות ותשובות.
נרשמים ומצטרפים אליי חינם בלחיצה כאן.

2. מזמין אותך להירשם לאתגר חמישה ימי הכתיבה (100% מתנה כמובן) – בכל יום אתגר כתיבה חדש אצלך במייל.
3. אני גם מעביר תהליכי ליווי נפלאים עבור כותבים אמיצים. מדי חודש אני בוחר כותב/ת אחד, שיעברו תהליך ליווי אישי בן שלושה חודשים. לבדיקת התאמתך לתהליך הליווי לוחצים כאן.

נ.ב.
בונוס קטן: ניתן להירשם כאן לניוזלטר ולקבל תרגילי כתיבה וטיפים מדי שבוע.

בינתיים, מזמין אותך לצפות בפרק ה-100 החגיגי של הפודקאסט, עם אורח מיוחד:

תיבת ההפתעות לכותבים אמיצים:

תפריט נגישות

היי, כאן נבו. אני מזמין אותך חינם לסדנת הכתיבה שלי בשידור חי...

סדנה ללא עלות!
יום שני הקרוב, בשעה 19:00:

* הסדנה תתקיים בשידור חי דרך האינטרנט.
* הקישור האישי לשידור יישלח במייל מיד לאחר הרשמתך.