כתיבה תיאטרלית בחללים לא שגרתיים

מתחילים לכתוב. היום.

שמי נבו ואני מזמין אותך לסדנת כתיבה ללא עלות.

הסדנה הקרובה תתקיים
ביום שני הקרוב, בשעה 19:00 בערב:
להרשמה מהירה לוחצים כאן

כתיבה תיאטרלית לחללים לא שגרתיים, דורשת מהכותבים התבוננות מחדש בכללי הבמה המסורתית, ואימוץ חשיבה יצירתית המותאמת למרחב הפתוח והמשתנה. כאשר כותבים עבור הרחוב, חצרות פתוחות או אתרים היסטוריים, נדרשים לחשוב לא רק על הדמויות והעלילה, אלא גם על הדינמיקה בין המרחב הפיזי לבין הטקסט. הבחירה לכתוב עבור חללים כאלה, פותחת אפשרויות תיאטרליות עשירות, שבכוחן לשלב בין הסיפור לבין סביבתו החיה.

מתחילים בתחקיר מעמיק של החלל בו ההצגה תתקיים. חשובה הבנת היסטוריית המקום, הקולות והאורות המלווים אותו, התנועה הטבעית של הקהל והעוברים והשבים, והמאפיינים הפיזיים הייחודיים לו. התחקיר יספק השראה ישירה לבחירת נושא ההצגה ועיצוב הדיאלוגים, כך שיתכתבו עם המרחב ולא ייתפסו כגוף זר בתוכו.

כתיבה עבור חללים פתוחים, מחייבת התמודדות עם אתגרי סאונד ותנועה. חשוב לשקול כיצד הדמויות יישמעו, כדי שהקהל יוכל לשמוע גם בתנאי רעש סביבתי, ואיך הן ינועו במרחב, כדי ליצור עניין ולקיים קשר בלתי אמצעי עם הצופים. שפה גופנית ברורה, ופעולות דרמטיות מודגשות יתרמו לכך שהסיפור יעבור בצורה חיה גם לקהל מפוזר או מתחלף.

במקום לראות בחלל הלא שגרתי מגבלה, רצוי להתייחס אליו כמנוע יצירתי. קירות ישנים, שבילים צרים, עצים גבוהים או מדרגות עתיקות, עשויים להפוך לתפאורה טבעית המעצימה את החוויה הדרמטית. כתיבה המכירה היטב את יתרונות החלל תנצלו במלואו, דמויות יכולות להופיע ממקומות בלתי צפויים, דיאלוגים יכולים להשתלב ברחשי הסביבה, והתנועה בין הסצנות יכולה לעבור באופן אורגני בין חלקי המרחב.

גם הקהל עצמו משתנה כאשר עובדים בחללים בלתי שגרתיים. במקום ישיבה נייחת בחושך, הקהל עשוי לנוע בחופשיות, לשנות מיקום, להתקרב או להתרחק. יש לחשוב כיצד הכתיבה תוכל להפוך את הקהל לחלק בלתי נפרד מההתרחשות, בין אם באופן פעיל כחלק מהעלילה ובין אם כצופים משתתפים המושפעים ישירות מן המרחב והסיפור גם יחד.

בניית המתח הדרמטי בחללים פתוחים מחייבת עיצוב קצב ייחודי. מאחר שהצופים אינם מוגבלים לכיסא קבוע, יש ליצור תנועה מתמדת המדרבנת מעבר בין הסצנות ושומרת על רמת עניין גבוהה. שיאים דרמטיים צריכים להיות מתוזמנים, כך שיתפסו את הקהל ברגעי שיא של ריכוז, תוך הבנה שמיד לאחריהם, תיתכן תזוזה טבעית של הצופים.

שפה וויזואלית בתיאטרון כזה, חשובה לא פחות משפה מילולית. תלבושות בולטות, אביזרים בימתיים משמעותיים ושימוש מחושב באור טבעי או מלאכותי יתרמו להדגשת האלמנטים המרכזיים בהצגה. כדאי גם לשקול שימוש במוזיקה חיה או אפקטים קוליים המחברים את החלל לסיפור ומעשירים את החוויה החושית של הקהל.

מומלץ, לשלב בטקסט התייחסויות ישירות אל המרחב בו מתרחשת ההצגה. משפטים המזכירים את מראה המקום, רמיזות היסטוריות הקשורות אליו או שימוש בחפצים מקומיים יעמיקו את תחושת החיבור בין הסיפור לבין החלל. בכך, הצופים יחושו שההצגה לא רק מתקיימת בתוך המרחב, אלא נולדה ממנו ומתקיימת באמצעותו.

גם התנועה הזורמת של הזמן ביום משפיעה על התיאטרון בחללים לא שגרתיים. אור שמש מתחלף, רוחות ערב קלות או צללים מתארכים יהפכו לחלק בלתי נפרד מהמופע. כתיבה חכמה, תוכל לנצל שינויים טבעיים אלה, כדי להוסיף רבדים דינמיים לסיפור ולהפוך את ההצגה לחוויה חד-פעמית שקשה לשחזר.

סיכום

כך יוצרים תיאטרון חי בנשימה משותפת עם המרחב – מתבוננים לעומק במקום, מכירים את הדינמיקה של הקהל, מנצלים את התנועה והחושים כדי ליצור חוויה סוחפת. כתיבה המכבדת את החלל בו תעלה ההצגה תעניק לה חיים חדשים ותותיר את הקהל עם תחושה שהוא עצמו חלק בלתי נפרד מהיצירה החולפת מול עיניו.

אם ברצונך להתייעץ איתי, לשאול שאלות, או לשתף במסע הכתיבה שלך…
לפניך שלוש דרכים נפלאות:
1. אני מקיים סדנאות כתיבה ללא עלות, ובסוף כל סדנה מתקיים סשן שאלות ותשובות.
נרשמים ומצטרפים אליי חינם בלחיצה כאן.

2. מזמין אותך להירשם לאתגר חמישה ימי הכתיבה (100% מתנה כמובן) – בכל יום אתגר כתיבה חדש אצלך במייל.
3. אני גם מעביר תהליכי ליווי נפלאים עבור כותבים אמיצים. מדי חודש אני בוחר כותב/ת אחד, שיעברו תהליך ליווי אישי בן שלושה חודשים. לבדיקת התאמתך לתהליך הליווי לוחצים כאן.

נ.ב.
בונוס קטן: ניתן להירשם כאן לניוזלטר ולקבל תרגילי כתיבה וטיפים מדי שבוע.

בינתיים, מזמין אותך לצפות בפרק ה-100 החגיגי של הפודקאסט, עם אורח מיוחד:

תיבת ההפתעות לכותבים אמיצים:

תפריט נגישות

היי, כאן נבו. אני מזמין אותך חינם לסדנת הכתיבה שלי בשידור חי...

סדנה ללא עלות!
יום שני הקרוב, בשעה 19:00:

* הסדנה תתקיים בשידור חי דרך האינטרנט.
* הקישור האישי לשידור יישלח במייל מיד לאחר הרשמתך.