שירה ויזואלית, היא מפגש חי בין מילים למבנה, בין תוכן לבין אסתטיקה חזותית. ביצירת שירה ויזואלית, אין מסתפקים במצלול ובמשמעות הלשונית של המילים, אלא מעניקים להן גם מבנה פיזי המוביל את הקוראים לחוויה עמוקה ורב-חושית. מבנה השיר על הדף, הופך לחלק בלתי נפרד מן הטקסט, מוסיף רובד של משמעות ומזמין את הקוראים לקרוא בעיניהם ובליבם.
שלב ראשון, בכתיבת שירה ויזואלית, הוא בחירה מודעת של נושא שיוכל לשאת בעוצמה גם משקל חזותי. נושאים הקשורים לטבע, תנועה, רגשות חזקים או רעיונות פילוסופיים מופשטים מתאימים במיוחד, כיוון שהם מאפשרים יצירת הדהוד בין התוכן למבנה. לדוגמה, שיר על רוח יוכל להתפרס על פני הדף בתנועות זורמות, ושיר על כאב פנימי יוכל להצטמצם לצורת ספירלה מתכנסת.
בעת עיצוב המבנה החזותי של השיר, כדאי לחשוב על הדף כולו כעל במה פתוחה. כל מילה וכל שורה, תופסות מקום מוחשי במרחב. ניתן לפרוס את המילים לרוחב, להניחן במעגלים, לפזרן בקצב משתנה או ליצור מבנים גאומטריים ברורים. הצורה הנבחרת צריכה לשרת את התחושה אותה מבקשים להעביר, ולא להישען על אסתטיקה גרידא.
מרווחים לבנים בין המילים, אינם חלל ריק בלבד, אלא משתתפים פעילים ביצירת הקצב והאווירה. מרווחים רחבים יכולים לבטא נשימה עמוקה, שקט או ריחוק, בעוד מרווחים צרים מייצרים דחיסות, מתח או חיפזון. חשוב להשתמש בהם בתבונה כדי להנחות את עיני הקוראים וליצור זרימה נכונה בין חלקי השיר.
מבחינת השפה, יש להקפיד על דיוק לשוני ולבחור מילים המחזיקות משקל פואטי כבד. מאחר והמבנה החזותי גוזל את תשומת הלב, המילים צריכות להיות חזקות, עשירות ורב-משמעיות, כך שגם בקריאה שנייה ושלישית הן יחשפו רבדים חדשים. דימויים חזקים, מטאפורות חיות וצליליות מהודקות יתרמו לחוויה הכוללת ויעמיקו את השפעת השיר.
חשוב לזכור, שירה ויזואלית, מזמינה את הקוראים לקרוא לא רק בשורה ישרה, אלא גם לדלג, לשוב אחורה או להתמקד בפרטים מפתיעים. מבנה לא ליניארי כזה דורש מחשבה תחילה על אפשרויות הקריאה השונות. יש לשאול כיצד הקוראים עשויים לנווט בתוך השיר, איזה מסלולים, הקריאה יכולה להציע ואיך כל קריאה שונה, עשויה לחשוף זווית חדשה של משמעות.
ניתן לשלב בין טכניקות של חזרתיות חזותית לבין חזרתיות לשונית. מילים החוזרות בצורתן וגם במיקומן, יוצרות הדגשה רגשית ורעיונית. דוגמה: מילה המופיעה שוב ושוב בקצה השורות תיצור תחושת התעקשות או חוסר מנוחה, ואילו מילה החוזרת במרכז הדף תתפקד כעוגן יציב.
גם בחירת הגופן, גודלו וסגנונו משפיעה על תחושת השיר. כתב עדין ודק משרה רכות ושבריריות, לעומת כתב עבה וכבד המעניק תחושת כוח או דרמטיות. שינויי גודל הגופן, בתוך השיר יכולים לסמן דינמיקה רגשית או ליצור מוקדי עניין המושכים את מבט הקוראים למקומות הרצויים.
תהליך העבודה על שירה ויזואלית, אינו מסתיים בניסוח המילים בלבד. לאחר הכתיבה הראשונית, מומלץ להדפיס את השיר או לפרוס אותו על מסך גדול ולבחון כיצד הוא פועל בעיניים. יש לשחק עם המבנה, לבדוק זרימות אפשריות נוספות וללטש עד שהמילים והצורה משתלבות בהרמוניה מוחלטת.
סיכום
כתיבת שירה ויזואלית, מחייבת שילוב רגישות פואטית עם מחשבה עיצובית מודעת. כאשר משלבים בין עוצמה לשונית לבין חזות ברורה ומחושבת, נוצר שיר, הפונה לא רק לשכל והרגש אלא גם לחושים. כך בונים חוויה כוללת, מרובדת ורבת-עוצמה, המזמינה את הקוראים לשוב אל השיר שוב ושוב ולגלות בו בכל פעם פנים חדשות.