מיקרו-עלילה אינה תקציר. היא אינה תמצית סיפור קיים, אלא יצירה של סיפור שלם, התחלה, אמצע, סוף, בפסקה אחת. זהו תרגיל מבריק, אתגר סגנוני ומבני הדורש דיוק, תמצות והבנה עמוקה של מהות הסיפור. בזמן בו רוב הטקסטים מתפשטים ומתארכים, מיקרו-עלילה, מתכווצת לכדי ליבת הסיפור, רגע חד, נקודת מפנה, החלטה שאין ממנה חזרה. הפסקה לא מרגישה מקוצרת, אלא מלאה. לא חסר בה מאום, ובכל זאת היא מסתיימת תוך שניות.
שלושת המרכיבים ההכרחיים: דמות, קונפליקט, שינוי
כדי שפסקה אחת תכיל עלילה שלמה, חייבים להכניס לתוכה לפחות שלושה אלמנטים ברורים: דמות שאפשר לדמיין, קונפליקט חד המניע את הסיפור, ושינוי ברור בין ההתחלה לסוף. גם אם לא נכתבים פרטים רבים על הדמות, קיימים רמזים מספיקים לבנותה בראש הקוראים. מספיקים שם, פעולה, דרך הסתכלות על העולם. הקונפליקט מגיע כפעולה בלתי צפויה, ודווקא בתוך הצמצום נוצר המתח. בסיום, השינוי. הדמות, אינה נשארת כשהייתה. משהו קורה, גם אם ברמז: היא עוזבת, מתפכחת, נעלמת, חוזרת.
לכתוב רגע המהדהד זמן
סודו של מיקרו-עלילה טוב, הוא ביכולתו לייצר תחושת מרחב תוך זמן קצר. הפסקה מספרת רגע, אך הקוראים חשים היסטוריה .ישנו שימוש חכם ברמזים: פועל בלשון עבר מרמז על עבר ארוך, מילה כמו "שוב" יוצרת תחושת חזרה, שבריר משפט יכול לרמוז על מערכת יחסים ארוכה שנשברה. במקום לספר הכול, רומזים, וראשם של הקוראים ממלא את החללים.
דיוק לשוני ככלי עלילתי
אין מקום לבזבז מילים. כל מילה צריכה לשאת משקל. שמות פועל קצרים, פעלים חזקים, תיאורים מינימליים אך מדויקים יוצרים עומק בתוך הפשטות.
אין מקום לשפה כללית. במקום "היא הייתה עצובה", כותבים "היא מצאה עצמה קונה כרטיס לכיוון אחד". כל תיאור כזה מביא גם רגש, גם סיטואציה, גם קונפליקט, בשש מילים בלבד.
מינון רגשי מדויק | לא להציף, לא להשטיח
במיקרו-עלילה, הרגש חייב להיות מדוד. אי אפשר להעמיס תיאורים דרמטיים, אך גם אסור להשאיר את הקוראים אדישים. יש לשאוף לרגע אחד המעורר הזדהות: שורת מייל שלא נשלחה, מבט שנחתך, מילה אחת שלא נאמרה בזמן.
הדיוק הרגשי מחייב כנות גמורה, אין מקום לסצנות מוגזמות. הרגש זורם מתוך הסיטואציה, לא מתוך תיאורים מוגזמים.
מבנה נרטיבי מינימלי המחזיק סיפור שלם
גם בתוך שורה אחת, הסיפור צריך להיות קוהרנטי. מבנה קלאסי של סיבה ותוצאה. לדוגמה: "הוא הגיע באיחור של שבע שנים, היא חיכתה שבע דקות. החתונה התקיימה בכל זאת, אבל לא איתה." יש כאן עולם שלם. יחסים, פספוס, החלטה, כאב, במשפט וחצי.
מיקרו-עלילה כתרגיל פיתוח לכותבים
תרגול יומי של כתיבת מיקרו-עלילה, הוא דרך מצוינת לחידוד החושים הסיפוריים. כותבים בכל פעם סיפור אחד, בפסקה אחת. מתמקדים בדמות אחרת, בז’אנר אחר, ברגש אחר. כתיבה זו משחררת, יוצרת תחושת הישג מהירה, ומובילה לדיוק הזולג גם לטקסטים ארוכים יותר. הכתיבה, מתאימה במיוחד לרגעים של חוסר זמן, כשהלב רוצה לכתוב אך הדפים ריקים.
סיכום
בעולם בו כל אחד נחשף למאות מילים ביום, מיקרו-עלילה מצליחה לבלוט דווקא בשל הצמצום. פסקה אחת, הנוגעת בלב, מספיקה כדי לעצור את הנשימה. בין אם מדובר בסיפור אהבה, סצנה פוליטית, פרידה שקטה או רגע מהפך, המילים נבחרות בקפידה, נכתבות באומץ, ומצליחות לצייר תמונה שלמה, עמוקה וחיה, בפחות ממאה מילים.