לפני שמתחילים בתהליך עריכה ספרותית מקצועית, כותבים רבים מבצעים שורת טעויות היכולות לפגוע ביעילות העריכה, להאט את התהליך ואף ליצור תסכול וחוסר הבנה בין הצדדים. מודעות מוקדמת לטעויות אלה, עשויה לחסוך זמן, לשפר את איכות העבודה המשותפת ולמנוע תיקונים מיותרים.
שליחת טיוטה לא אפויה
אחת הטעויות הנפוצות, היא שליחת טיוטה בלתי גמורה לעורכת הספרותית. לעתים, הכותבים נלהבים מהשלמת כתיבת ספר וממהרים להעבירו לעריכה, גם כשהם יודעים שהטקסט דורש עוד עבודה פנימית. עריכה ספרותית, איננה תחליף לשכתוב עצמי. חשוב, לעבור שוב על כל פרק, לבדוק אם התוכן שלם, אם יש חזרות מיותרות, קטעים לא ברורים או דמויות שטרם קיבלו סגירה. טיוטה מלאה, שעברה לפחות שתי קריאות עצמאיות של הכותבים, תאפשר לעורכת לעבוד ביעילות רבה יותר ולמקד את המשוב בנקודות המהותיות.
חוסר בהירות לגבי מטרות הספר
כותבים רבים, אינם מגדירים לעצמם מהי מטרת הספר או מיהו קהל היעד המרכזי. האם מדובר בספר לבני נוער? קהל בוגר? האם בכוונתם להוציאו לאור באופן עצמאי או להציעו להוצאה מסחרית? מטרות בלתי ברורות עלולות לגרום לעריכה להיות כללית מדי או בלתי מדויקת. כאשר מבהירים מראש את הכיוון, העורכת הספרותית, יכולה להתאים המלצותיה והערותיה, באופן ממוקד ואפקטיבי הרבה יותר.
התאהבות בטקסט עד כדי חסימת ביקורת
כשכותבים, מתאהבים יתר על המידה בטקסט אותו כתבו, הם עלולים להתקשות לשמוע ביקורת בונה או לבצע שינויים מומלצים במהלך העריכה. חשוב לזכור, שעריכה מקצועית אינה ניסיון למחוק את הקול האישי אלא להיפך, להעצימו ולדייקו. גישה פתוחה לשינויים, מבלי להיאחז בכל מילה, תאפשר לתהליך להתקדם באופן פרודוקטיבי. עורכת ספרותית מיומנת, תדע לשקף את החוזקות והחולשות בטקסט מבלי לפגוע ברוחו המקורית.
השקעה בשפה לפני הטיפול בתוכן
ישנה נטייה טבעית לרוץ ולתקן שגיאות כתיב או ניסוחים לפני שטיפלו במבנה העלילתי או ברצף הסיפורי. אולם, עריכה לשונית מוקדמת מדי עלולה לרדת לטמיון אם בהמשך מוחקים פרקים שלמים או משנים מהותית את המבנה. לכן מומלץ, להשקיע קודם בעריכה פנימית של הסיפור עצמו, ורק לאחר שהמבנה מגובש, להתפנות לליטוש הלשוני.
התעלמות מתגובות קוראים מוקדמים
לעתים, הכותבים מקבלים תגובות ראשוניות מקוראים נאמנים, אך בוחרים להתעלם מהן מתוך ביטחון עצמי מופרז או חוסר רצון להתמודד עם הביקורת. דווקא תגובות מוקדמות, במיוחד כשהן חוזרות על עצמן, עשויות לשקף בעיות עומק שלא ניכרות מיד לכותב עצמו. שיתוף התגובות עם העורכת יכול לסייע לה לזהות נקודות תורפה בטקסט ולהתייחס אליהן בגישה מדויקת.
הנחה שהעורכת תעשה הכול
עריכה מקצועית, אינה יכולה להחליף חשיבה יצירתית, פתרון בעיות עלילתיות או בניית עולם מורכב. עורכת מוכשרת תוכל להנחות, להצביע על בעיות ולהציע פתרונות, אך לא תכתוב מחדש עבור הכותבים. חשוב להיכנס לתהליך עם הבנה שמדובר בעבודה משותפת, המחייבת מעורבות פעילה מצד הכותבים בכל שלב.
חוסר הכנה רגשית לתהליך העריכה
עריכה ספרותית, איננה רק פעולה טכנית אלא גם תהליך רגשי. שמיעת הערות על טקסט אישי דורש פתיחות, סבלנות והבנה שמטרת הביקורת היא שיפור ולא ביקורת אישית. מי שנכנס לעריכה מבלי להתכונן לכך נפשית עלול להיבהל, להיעלב או להפסיק את התהליך באמצע. חשוב לזכור שעורכת מקצועית, פועלת ממקום תומך ומכבד, וכל הערה נועדה לקדם את הטקסט ולא את האגו שלה.
סיכום
כותבים, המגיעים לתהליך העריכה מוכנים יותר, נפשית וטכנית – יפיקו ממנו תועלת עמוקה ומשמעותית. כדאי להכין טיוטה מלאה, להבהיר מטרות, להקשיב לביקורת, לא להקדים עריכה לשונית לעריכת תוכן, ולזכור שעריכה היא תהליך משותף הדורש שיתוף פעולה אמיתי. רק כך ניתן להבטיח שהספר יגיע לרמה הגבוהה ביותר, ויהפוך ליצירה שלמה ומרשימה.