ברוכים הבאים להדרכת כתיבה נוספת מבית הספר לכתיבה יוצרת של נבו רוזי!
המדריך לכתיבת ספוקן וורד איכותי
אז נכון, אנחנו מדברים כאן בערוץ בעיקר על כתיבה ספרותית, קצת כתיבה תסריטאית אבל כל פעם אני מנסה אתגר אתכם ככותבים יוצרים, אנחנו רוצים להתפתח ומבחינתי ספוקן וורד זה שילוב בין המילה הכתובה לבין אומנות הבמה.
אני רוצה לדבר על שני נושאים שאנחנו רוצים לבחון מקרוב כשאנחנו כותבים ספוקן וורד.
הדבר הראשון זה קצב.
וכשאני מדבר על קצב זה דווקא רלוונטי לכל סגנונות הכתיבה.
אני מאוד אוהב להשוות את זה למוזיקאי שעולה על הבמה.
הוא עולה על הבמה וכל הקהל מריע בטירוף, הוא מסיים את ההופעה עם הדרן.
אני רוצה לדבר על שני נושאים שאנחנו רוצים לבחון מקרוב כשאנחנו כותבים ספוקן וורד.
הדבר הראשון זה קצב.
וכשאני מדבר על קצב זה דווקא רלוונטי לכל סגנונות הכתיבה.
אני מאוד אוהב להשוות את זה למוזיקאי שעולה על הבמה.
הוא עולה על הבמה וכל הקהל מריע בטירוף, הוא מסיים את ההופעה עם הדרן.
ובהדרן זה כל השירים המוכרים שכל הקהל מריע אבל בדרך כלל באמצע ההופעה היא טיפה יותר מנומנמת כי לא כל הקהל מכיר את הרפטואר של אותו אומן.
כשאנחנו כותבים, אנחנו רוצים להימנע מהעליות והירידות האלה.
על אחת כמה וכמה כשמדובר בסופקן וורד אבל גם בכתיבה ספרותית.
אנחנו לא רוצים לתת לקורא את התחושה הזו או לצופה.
כי ברגע שאנחנו נותנים את התחושה הזו של רכבת ההרים, רגעים מאוד משעמים מול רגעים מאוד מעניינים אז הוא יכול באמת לנטוש כשהוא משעמם.
אנחנו בתקופה של אינסטגרם, אנחנו ב2024, יש לנו המון רעשי רקע, התראות בטלפון והמון הפרעות.
אז אנחנו רוצים לשמור על איזשהו קצב אחיד.
ועל אחת כמה וכמה שמדובר באומנויות הבמה.
אנחנו עומדים, אנחנו מדברים את הטקסטים, מדברים את המילים שלנו.
על אחת כמה וכמה כשמדובר בסופקן וורד אבל גם בכתיבה ספרותית.
אנחנו לא רוצים לתת לקורא את התחושה הזו או לצופה.
כי ברגע שאנחנו נותנים את התחושה הזו של רכבת ההרים, רגעים מאוד משעמים מול רגעים מאוד מעניינים אז הוא יכול באמת לנטוש כשהוא משעמם.
אנחנו בתקופה של אינסטגרם, אנחנו ב2024, יש לנו המון רעשי רקע, התראות בטלפון והמון הפרעות.
אז אנחנו רוצים לשמור על איזשהו קצב אחיד.
ועל אחת כמה וכמה שמדובר באומנויות הבמה.
אנחנו עומדים, אנחנו מדברים את הטקסטים, מדברים את המילים שלנו.
אנחנו רוצים לוודא שאנחנו לא מאבדים את תשומת הלב של הקורא.
והדרך שלי לעשות את זה, אני רוצה לצפות כמה וכמה פעמים בדרך שבה אני מדבר את זה.
כלומר, לצלם את עצמי ואני רוצה לראות אם יש רגעים שהאנרגיה בשפה שלי אני אולי בתדרים אחרים או אולי לא אותה אנרגיה.
אבל לא רק ברמת הפרפורמנס וההופעה אלא ברמת הכתיבה.
נכון שלא כל המילים נולדו שוות, משפט שאני אוד אוהב להגיד.
לא כל המילים נולדו שוות אבל אני רוצה לוודא שאין לי יותר מדי רכבות הרים ושהטקסט שומר על מקצב אחיד.
הדבר השני – רגש.
כשאני מדבר על רגש, אנחנו לא חייבים בהכרח ללכת למקום של דרמה ולשפוך את הלב. לא בהכרח.
רגש זה הבעה.
ויש לנו איזושהי נטייה, אולי בגלל שאנחנו בעידן המודרני שהוא מאוד מהיר, אנחנו מנסים לתמצת את הכל.
וזה בסדר, אם הייתם מתכתבים איתי בוואצאפ הייתם רואים שגם אני מאוד מתמצת את השיחות שלי.
אבל שאני כותב, שאני מביע אני רוצה להביע עד הסוף.
תשימו לב, תשאלו את עצמכם אם אנחנו עוצרים את עצמנו מלהביע?
ההבעה יכולה להיות דרך אינטרפטציות, זכרונות, חוויות או פשוט לדבר רגש ולדבר על איך אני מרגיש.
וברגע שאנחנו שולטים במקצב, ברגע שאנחנו שולטים ברגש ושוב לא כל טקסט חייב להיות משתפך, לא לשמה אני הול.
אבל ברגע שאנחנו שולטים במקצב ובקצב ואנחנו שולטים ברגש, שאנחנו מרגישים שאנחנו מביעים את עצמנו בצורה הכי טובה אנחנו נרצה לכתוב ספוקן וורד נפלא.
והדרך שלי לעשות את זה, אני רוצה לצפות כמה וכמה פעמים בדרך שבה אני מדבר את זה.
כלומר, לצלם את עצמי ואני רוצה לראות אם יש רגעים שהאנרגיה בשפה שלי אני אולי בתדרים אחרים או אולי לא אותה אנרגיה.
אבל לא רק ברמת הפרפורמנס וההופעה אלא ברמת הכתיבה.
נכון שלא כל המילים נולדו שוות, משפט שאני אוד אוהב להגיד.
לא כל המילים נולדו שוות אבל אני רוצה לוודא שאין לי יותר מדי רכבות הרים ושהטקסט שומר על מקצב אחיד.
הדבר השני – רגש.
כשאני מדבר על רגש, אנחנו לא חייבים בהכרח ללכת למקום של דרמה ולשפוך את הלב. לא בהכרח.
רגש זה הבעה.
ויש לנו איזושהי נטייה, אולי בגלל שאנחנו בעידן המודרני שהוא מאוד מהיר, אנחנו מנסים לתמצת את הכל.
וזה בסדר, אם הייתם מתכתבים איתי בוואצאפ הייתם רואים שגם אני מאוד מתמצת את השיחות שלי.
אבל שאני כותב, שאני מביע אני רוצה להביע עד הסוף.
תשימו לב, תשאלו את עצמכם אם אנחנו עוצרים את עצמנו מלהביע?
ההבעה יכולה להיות דרך אינטרפטציות, זכרונות, חוויות או פשוט לדבר רגש ולדבר על איך אני מרגיש.
וברגע שאנחנו שולטים במקצב, ברגע שאנחנו שולטים ברגש ושוב לא כל טקסט חייב להיות משתפך, לא לשמה אני הול.
אבל ברגע שאנחנו שולטים במקצב ובקצב ואנחנו שולטים ברגש, שאנחנו מרגישים שאנחנו מביעים את עצמנו בצורה הכי טובה אנחנו נרצה לכתוב ספוקן וורד נפלא.