אמנות הכתיבה הזורמת: איך יוצרים כתיבה זורמת וקולחת?

מתחילים לכתוב. היום.

שמי נבו ואני מזמין אותך לסדנת כתיבה ללא עלות.

הסדנה הקרובה תתקיים
ביום שני הקרוב, ה-21 לאפריל
בשעה 19:00 בערב.
להרשמה מהירה לוחצים כאן ✍️

ברוכים הבאים להדרכת כתיבה נוספת מבית הספר לכתיבה יוצרת של נבו רוזי!

אמנות הכתיבה הזורמת: איך יוצרים כתיבה זורמת וקולחת?
 אחד האתגרים הכי גדולים שיש לנו ככותבים זה ליצור זרימה בכתיבה.
ואני לא מדבר על זרימה של יצירה.
אני מתכוון לאיך הכתיבה זורמת ונובעת מתוכי.
אני רוצה לדבר על איך הכתיבה באה לידי ביטוי אל מול הקוראים.
אני מקבל הרבה טקסטים של כותבים בתחילת הדרך ואני תמיד אוהב להשתמש בדוגמה של גז-ברקס.
אני מרגיש שכל פסקה יוצרת תנועה חדשה וברגע שזה קורה זה מרגיש קצת כמו לנסוע בפקק באיילון – גז ברקס, גז ברקס. אין זרימה.
לעומת זאת, כשאני קורא טקסט, אני רוצה שהוא יהיה כמו כביש הערבה.
אני נוסע על 90 והנסיעה זורמת. אין מהמורות בדרך, אין רמזורים, אין כיכרות ואין גם יותר מידי רכבים בדרך כלל (אלא אם כן זה אמצע הקיץ וכולם נוסעים לאילת).
אז מבחינתי אני רוצה ליצור כתיבה זורמת.
זה הדבר הראשון שאני אבחין בו, המעבר בין הפסקאות.
אני מוצא המון פסקאות שכמובן קשורות אחת לשניה אבל לא ממש קשורות באופן ישיר.
לדוגמה:
בפסקה אחת "התעוררתי הבוקר ושתיתי קפה…"
בפסקה שנייה: "לאחר מכן התארגנתי והלכתי ל…"
שורה חדשה: " נכנסתי לרכב ו.."
כלומר, אין איזשהו רצף בין הפסקאות.
אני רוצה לנסות, בלי חוקיות או כללים כי זו אומנות בסוף, לחפש דרך לחבר בין הפסקאות.
זה יכול להיות בעזרת "אבל" או "ו" או בעזרת מחשבה על הדבר שדיברתי עליו עכשיו.
זאת אומרת, אם סיפרתי על הבוקר שהתעוררתי בו אני יכול בפסקה הבאה לספר איך הרגשתי בבוקר – "התעוררתי עם תחושות מבולבלות" או "פתאום כשנכנסתי לרכב ביחד עם הקפה
התעוררתי עם תחושה מאוד טובה הבוקר".
כלומר, אני רוצה להתייחס על התחושה שהייתה לי הבוקר כשדיברתי על הבוקר בפסקה הקודמת.
ליצור איזשהי זרימה.
אני הרבה פעמים פוגש את זה, פסקה אחרי פסקה והן לא ממש קשורות אחת בשנייה, הן לא מתחברות.
והקורא, כל פעם שהוא מוצא את עצמו נכנס לעניינים, הוא הולך צעד אחורה.
תזכרו תמיד את המקום שאנחנו נמצאים בו היום.
אנחנו חיים בשנת 2024, הכל מהיר, הכל מיידי, הכל זריז.
תסתכלו על הרשתות החברתיות, אפילו תסתכלו על ההדרכות האלה – כל הדרכה היא 3-4 דקות.
זה חלק מהעולם בו אנו חיים.
והקורא, על אף שהוא נוכח כרגע וקורא את הטקסט שלנו, הוא יכול לעזוב אותו במהרה ברגע שהוא ירגיש משועמם או שדברים לא מתחברים לו.
 ואני מאמין שכדי לייצר כתיבה זורמת וקולחת אנחנו רוצים לחבר בין הפסקאות עד כמה שניתן, זה דבר ראשון.
דבר שני, זה השימוש המופרז במילה "אני".
כולנו צריכים לעשות ניקוי רעלים מהמילה "אני".
ואני מציע לכל מי שכותב בוורד, תעשו חיפוש בתוך הקובץ. תלחצו על קונטרול-F ותכתבו את המילה "אני".
תסתכלו כמה פעמים המילה "אני" מופיע.
אני פוגש המון כותבים שהמילה "אני" מופיעה ברמה קיצונית שאי אפשר לתאר.
וזה איזשהו הרגל.
זה בסדר כשמתכתבים בוואצאפ או כשכותבים מייל, זה איזשהו הרגל שאנחנו משליכים על הכתיבה שלנו ואין צורך.
המילה "אני" ברוב המקרים מאוד מיותרת. 

אם תסתכלו על הטקסט שלכם, אתם תראו שלפחות ב50% מהמקרים אתם יכולים לבטל, למחוק, את המילה "אני" והטקסט יראה יותר טוב.

אני פושט פוגש המון טקסטים שהמילה "אני" מופיעה כל כך הרבה – "אני הלכתי ל", "ואז אני חשבתי" שאני יודע שהדובר או הדוברת מדברים סגוף ראשון.

אני לא צריך את המילה "אני " כל הזמן.

וזה איזשהו הרגל שאנחנו לא מודעים אליו.

אם אני מדבר כבר על הרגלים – המילה "אני" והמילה "זה".

"אני לא בטוח שאני רוצה את זה" – מה זה "זה"?

אני רוצה  כל הזמן להסביר לקורא בתור כותב מה זה אומר.

"אני לא מרגיש את זה" – מה אתה לא מרגיש?

"זה לא מה שחשבתי" – מה זה "זה"? ומה חשבת שזה יהיה?

ההתכתבויות וואצאפ, זה מאוד "אני ו"זה" וזה בסדר, זו לא שגיאה לשונית.

כל ההדרכה כאן באה לדבר על המקום של לתת לכתיבה לזרום כמה שיותר ולתת לכתיבה פשוט להיות קלילה.

וככל שיהיא יותר קלילה, ככה הקורא מרגיש יותר נינוח והוא הרבה יותר נהנה.

תיבת ההפתעות לכותבים אמיצים:

ימים
שעות
דקות
שניות

היי, כאן נבו. אני מזמין אותך חינם לסדנת הכתיבה שלי בשידור חי...

סדנה ללא עלות!
יום שני הקרוב, ה-21 לאפריל
בשעה 19:00:

* הסדנה תתקיים בשידור חי דרך האינטרנט.
* הקישור האישי לשידור יישלח במייל מיד לאחר הרשמתך.