איך מתחילים לכתוב תסריט בלי אקספוזיציה

מתחילים לכתוב. היום.

שמי נבו ואני מזמין אותך לסדנת כתיבה ללא עלות.

הסדנה הקרובה תתקיים
ביום שני הקרוב, בשעה 19:00 בערב:
להרשמה מהירה לוחצים כאן

תסריט שאינו פותח באקספוזיציה, כופה על הצופים כניסה מידית לעולם הסיפור דרך פעולה, דיאלוג, תמונה או אווירה. במקום לספר לקוראים מי הדמות, היכן היא נמצאת ומה קרה לה, התסריט פשוט מתחיל. כמו לקפוץ לתוך נהר מבלי לדעת מהי טמפרטורת המים. כתיבה כזו דורשת אמון בקהל ובחומרים. אין הצגה מסודרת. אין רקע. יש מציאות המתפתחת מתוך עצמה.

העולם מתגלה מתוך הפרטים ולא מתוך נאום

כאשר כותבים ללא אקספוזיציה, כל פרט קטן בסצנה, הופך משמעותי. הדרך בה הדמות מדברת, מהי לובשת, כיצד היא מגיבה לזולת. מתגלות פיסות מידע. אין הסברים. ישנם רמזים. הקהל לומד להבין לבדו. אם דמות פותחת את הבוקר באיסוף תרופות, זוהי אינדיקציה למצבה הגופני או הרגשי. אם היא מדברת בטון מסוים אל ילד, אפשר להסיק את סוג הקשר ביניהם. כל תנועה בונה את התמונה השלמה.

השאלות נוצרות מיד | ולא נפתרות מיד

התחלה ללא אקספוזיציה, מעוררת סקרנות. הקהל נכנס לסצנה וצריך לשאול, מי זאת הדמות, מדוע היא מתנהגת כפי שהיא מתנהגת, מה קדם לרגע זה. כתיבה כזו בונה מתח מהשנייה הראשונה. אך היא מחייבת שליטה בקצב החשיפה. המידע אינו אמור להישאר חסר לעד, אלא להיחשף בקפידה לאורך הדרך. השאלות מחזיקות את הצופה עירני, והסקרנות, היא המניעה ומקדמת את העלילה.

יצירת אמון דרך מציאות חיה ואותנטית

כאשר אין אקספוזיציה, הדרך היחידה להכניס את הקהל היא לגרום לו להאמין מיד במה שהוא רואה. כל סצנה חייבת להיראות אמיתית, חיה, נטועה בעולם. אי אפשר להסתמך על תיאור. דיאלוגים, חייבים להיות מדויקים. הפרטים החזותיים, צריכים לבנות עולם שלם. הקהל לא ילך אחר התסריט, אם לא ירגיש שעולם זה קיים באמת, גם אם הוא לא מבינו עדיין.

לבחור את הרגע הראשון בתבונה

אם אין אקספוזיציה, הרגע הראשון צריך לשאת בתוכו את זרע הסיפור כולו. דיאלוג טעון, פעולה יוצאת דופן, תמונה המעוררת שאלה, כל אחד מהם יכול להיות נקודת פתיחה. הרגע הראשון הוא מפתח. הוא לא צריך להסביר דבר, אבל עליו לפתוח את הדלת הנכונה. אם בוחרים נכון, הקהל ייכנס. אם הבחירה אינה נכונה, הקהל יישאר בחוץ.

שימוש במתח כדי למשוך את הסיפור פנימה

כאשר אין הסבר, נוצרת תחושת חוסר איזון. זהו יתרון עצום. תחושת המתח הנובעת מהבלתי מוסבר יוצרת משיכה כמעט בלתי נשלטת. הצופים, רוצים להבין. הם מחפשים רמזים. כתיבה המניעה את הסיפור מתוך תחושת חסר ולא מתוך עודף, יוצרת מעורבות גבוהה יותר. הקהל נהיה שותף בפענוח, לא רק צרכן של מידע.

בניית דמויות דרך פעולה ולא דרך תיאור

דמות שאינה מוסברת, יכולה להיבנות תוך שניות דרך פעולתה הראשונה. אם היא בורחת, אם היא מחבקת, אם היא גונבת, אם היא שותקת, כבר יש הבנה מסוימת לגביה. כתיבה שאינה מציגה את הדמות אלא פשוט נותנת לה לפעול יוצרת דמות חיה יותר, מיידית יותר. אין זמן להתרשמות, ישנה נוכחות.

הקהל מבין דרך הקשר, לא דרך הסבר

כאשר אין אקספוזיציה, המידע נמסר דרך תגובות הדמויות זו לזו. היחסים ביניהם, המתח או האינטימיות, יוצרים את ההבנה. כל משפט, כל שתיקה, כל מבט, כולם בונים את הקשרים. כך מתגלה מי אוהב את מי, מי שונא, מי מסתיר. הקהל לומד את העולם דרך המפגש, לא דרך תיאור חיצוני.

הבחירה להימנע מאקספוזיציה היא בחירה סגנונית

אין מדובר בטכניקה בלבד, אלא בגישה. זוהי הדרך להאמין באינטליגנציית הקהל. זאת הצהרה שהסיפור חשוב יותר מההסברים עליו. כתיבה מסוג זה, חדה יותר, חסכונית יותר, ולעתים, אף מסקרנת יותר. אך היא דורשת ריכוז, דיוק ובחירה ברגעים הנכונים. תסריט המתחיל כך נושא עמו כוח, אינו מסביר את עצמו, אלא פשוט קורה. וזה בדיוק הדבר שמשאיר את הקהל איתכם.

אם ברצונך להתייעץ איתי, לשאול שאלות, או לשתף במסע הכתיבה שלך…
לפניך שלוש דרכים נפלאות:
1. אני מקיים סדנאות כתיבה ללא עלות, ובסוף כל סדנה מתקיים סשן שאלות ותשובות.
נרשמים ומצטרפים אליי חינם בלחיצה כאן.

2. מזמין אותך להירשם לאתגר חמישה ימי הכתיבה (100% מתנה כמובן) – בכל יום אתגר כתיבה חדש אצלך במייל.
3. אני גם מעביר תהליכי ליווי נפלאים עבור כותבים אמיצים. מדי חודש אני בוחר כותב/ת אחד, שיעברו תהליך ליווי אישי בן שלושה חודשים. לבדיקת התאמתך לתהליך הליווי לוחצים כאן.

נ.ב.
בונוס קטן: ניתן להירשם כאן לניוזלטר ולקבל תרגילי כתיבה וטיפים מדי שבוע.

בינתיים, מזמין אותך לצפות בפרק ה-100 החגיגי של הפודקאסט, עם אורח מיוחד:

תיבת ההפתעות לכותבים אמיצים:

תפריט נגישות

היי, כאן נבו. אני מזמין אותך חינם לסדנת הכתיבה שלי בשידור חי...

סדנה ללא עלות!
יום שני הקרוב, בשעה 19:00:

* הסדנה תתקיים בשידור חי דרך האינטרנט.
* הקישור האישי לשידור יישלח במייל מיד לאחר הרשמתך.