כתיבת ספר אינטראקטיבי, דורשת חשיבה מחוץ לגבולות העלילה הליניארית. מתחילים בהבנה שהקוראים, אינם רק צופים פסיביים אלא משתתפים פעילים המעצבים את הסיפור לפי בחירותיהם. חשוב להגדיר מראש את סוג האינטראקטיביות, האם הקוראים יבחרו בין אפשרויות שונות בכל פרק? האם יפתרו חידות שישנו את העלילה? או אולי יכתבו חלקים מן הסיפור בעצמם?
שלב ראשון, הוא בניית שלד עלילתי בעל מסלולים מתפצלים. יוצרים מספר קווי עלילה אפשריים, כאשר בכל נקודת בחירה הסיפור מתפצל לשניים או יותר. יש לשרטט דיאגרמה מפורטת המכילה את כל ההתפצלויות והאפשרויות, כדי לשמור על עקביות ולמנוע סתירות לוגיות בין ענפי העלילה.
בעת כתיבת ספר אינטראקטיבי, יש להתייחס לכל מסלול כאל סיפור שלם בפני עצמו. כל נתיב צריך להיות מעניין, הגיוני ומספק, כך שהקוראים לא ירגישו שקיבלו "גרסה פחות טובה" של הסיפור. כל בחירה צריכה להרגיש משמעותית ולהשפיע באמת על המשך הקריאה.
כתיבה אינטראקטיבית, מחייבת גם תשומת לב לאיזון בין בחירה לבין שליטה על הקצב והמתח. יש לייצר נקודות בחירה בתדירות נכונה: לא לעתים רחוקות מדי, כדי לא לאבד את תחושת המעורבות, אך גם לא לעתים קרובות מדי, כדי לא לפגוע ברצף הסיפור והרגש.
שימוש בטכניקות של רמזים מקדימים מוסיף עומק להחלטות. ניתן לשלב בפרקים פרטים קטנים הרומזים מה יקרה אם יבחרו באפשרות מסוימת. כך נוצרת חוויית קריאה עשירה יותר, והקוראים מרגישים שהם באמת מסוגלים לנווט את גורל הדמויות.
כדי לייצר ספר אינטראקטיבי מצליח, חשוב להקפיד על בניית דמויות חזקות המסוגלות לעמוד בכל אחד ממסלולי העלילה. אין לכתוב דמויות הפועלות בניגוד לאופיין, רק כי הבחירה חייבה זאת. יש לעצב כל דמות כך שתוכל להגיב באופן אמין למגוון רחב של סיטואציות משתנות.
אחד האתגרים המרכזיים, הוא כתיבה נכונה של 'סופים' מרובים. לכל מסלול עלילה כדאי לבנות סוף משלו, כאשר כל סוף משקף את הבחירות שנעשו בדרך. ה'סופים' צריכים להיות מגוונים: הצלחה מזהירה, כישלון כואב, גילוי עצמי מפתיע או אפילו סוף פתוח המעודד קריאה מחודשת במסלול אחר.
שימוש באלמנטים משחקיים, כספירת נקודות, איסוף חפצים במהלך הקריאה או פתרון חידות יכול להוסיף עניין ולהגביר את תחושת המעורבות. אלמנטים כאלה חייבים להיות אינטגרליים לעלילה, לא תוספת מלאכותית, כדי לשמור על אותנטיות החוויה.
בכתיבת ספר אינטראקטיבי, יש לשים דגש חזק על עיצוב הזרימה בין הבחירות. יש להקפיד שהמעבר בין סצנות ירגיש טבעי, שהקוראים יבינו בכל רגע מהן האפשרויות שעומדות בפניהם ומהן ההשלכות האפשריות. כל מעבר חייב להיות מנוסח בצורה ברורה אך גם מסקרנת.
סיכום
בניית ספר אינטראקטיבי איכותי, דורשת בדיקות. יש לקרוא כל מסלול בנפרד ולוודא שעובד היטב, שיש המשכיות הגיונית ושהרגש נשמר. תהליך זה ארוך אך קריטי כדי להבטיח חוויית קריאה מעורבת, מהנה ומשכנעת. כדאי להוסיף אפשרות שהקוראים יוכלו לחזור אחורה לבחירה קודמת או לנסות מסלול אחר. כך מתגמלים את הסקרנים ומעודדים קריאה חוזרת המגלה עוד שכבות של הסיפור.