תוכן עניינים
איך לבחור כריכה לספר שלי? כריכת הספר היא המפגש הראשון של הקוראים הפוטנציאליים עם הספר. כאשר אתם מרימים את הספר ומחזיקים אותו לראשונה, נוצר הרושם הראשוני, ומחקרים מדברים על כך שהרושם הראשוני קובע כ-70% מההחלטות שלנו. זו הסיבה שחשוב כל-כך לתת את הדעת לנושא עיצוב כריכת הספר שלכם. קיימות כמה נקודות שחשוב להתעכב עליהן בהגיענו לעיצוב הכריכה:
התפוז המכני – אנתוני ברג'ס, 1962: הספר נכתב על-ידי הסופר האנגלי אנתוני ברג'ס והוא נכתב בעקבות שוד אלים שעברה אשת הסופר, על-ידי חבורת חיילים אמריקאים, שוד שגרם לה להפיל את העובר שנשאה ברחמה. הספר עובד ובוים לסרט על-ידי סטנלי קובריק בשנת 1971, והפך לסרט פולחן של ממש.
כריכה מושכת ואטרקטיבית, על פי רוב, היא מלאכתם של המעצבים הגרפיים. לכן, אם יש לכם רעיון או כיוון לעיצוב, זו התחלה נפלאה. התייעצו עם אנשי המקצוע ואם עדיין אין לכם כיוון או רעיון, השאירו זאת להם ותנו להם להפתיע אתכם.
- התאמה לז'אנר – על הכריכה לשדר באופן מידי מהו הז'אנר שאליו היא משתייכת, למשל – ספר מותחן בנושא מלחמה יכיל כלי נשק, אנשים במדים, או אלמנטים דומים.
- מסר ברור – הכריכה תנסה לשדר באופן צלול או רופף מהו נושא הספר. כריכה שתעביר מסר מבלבל עשויה להישאר על המדף.
- מיעוט פרטים – חשוב לשים דגש על מיעוט פרטים. באופן כללי, ריבוי פרטים בכריכה עלול להעמיס על תודעת הקורא.
- צבעוניות – בכריכת הספר, כדאי לבחור בצבעים חזקים ומנוגדים. אלה ימשכו יותר תשומת לב, ויבליטו את הספר על המדף.
- כותרת – חשוב שהכותרת (הטייטל) תהיה בולטת וחזקה, כזאת המשדרת את נושא הספר, ומדברת באותה שפה תקשורתית כמו הוויז'ואל והצבעוניות.
- גופן – (פונט) חשוב מאוד שהפונט הנבחר יהיה ברור, צלול וקריא.
מונחים חשובים:
- כריכה רכה – בספרים בכריכה רכה משתמשים בנייר שמשקלו בין 250 ל-300 גרם, המודבק בתהליך של חימום. העלויות של הדפסת ספר מסוג זה הן נמוכות בהרבה, לעומת כריכה קשה.
- כריכה קשה – בדרך כלל, מדובר בספרי בישול, צילום, או ספר זיכרונות. התהליך כרוך בהדפסת דף שמשקלו לרוב 170 גרם, המצופה בלמינציה בסגנון מט או בלמינציה מבריקה. לאחר מכן, מתבצעת עטיפתו של הדף באמצעות נייר קרטון קשיח, בעובי של 2 מ"מ, או בהתאם למידות הספר.
- כריכה אחורית – הטקסט הכתוב בגב הספר הוא בעל חשיבות רבה. יש כותבים הנוטים לזלזל בו, ולהשקיע בו פחות, וזאת מפני שאינם מודעים לחשיבותו. הטקסט שעל גב הספר, הוא הדרך הטובה ביותר למשוך את תשומת לב הקורא, וזהו אקט שיווקי של ממש. השילוב בין כריכה קדמית אטרקטיבית ומושכת לבין טקסט מקצועי, יגרום לקורא להרים את הספר מהמדף.
- שדרת הספר – בשדרת הספר המקום לטקסט הוא מצומצם וניתנים בו מעט מאוד פרטים. זהו הצד הפונה אל הקורא כאשר הספר מונח על המדף. לכן יש לו חשיבות. בשדרת הספר יופיעו: שם המחבר, שם הספר, ושם המו"ל או סמלו.
איך בוחרים כריכה לספר? כריכות יוצאות דופן:
מלתעות – פיטר בנצ'לי, 1975: הספר שהצליח להכניס לחרדות ופחדים את העולם כולו, אולי גם בעזרת הסרט שיצא מאוחר יותר. נערה שוחה לה בעצלתיים. הכריש, החש בגוף המתנועע במים הקרירים, מחליק במהירות אל טרפו, לפני שחושיה שבים אליה, הכריש כבר ביתר את גופה לשניים. כך מתחיל מרדף ימי מדהים ומרתק. הכריכה מיטבה להעביר את תחושת השקט שלפני הסערה ואת המתח השורר מתחת למים כשמעל לכל, שם הספר כתוב בצבע אדום – תזכורת לדם הרב שעומד להישפך.
