ברוכים הבאים להדרכת כתיבה נוספת מבית הספר לכתיבה יוצרת של נבו רוזי!
איך בוחרים הוצאה לאור ואיך בעצם בוחרים אנשי מקצוע לעבוד איתם?
אני עושה את מה שאני עושה כבר לא מעט שנים וזה תמיד מפתיע אותי שאנשים, כותבים או כותבות, פונים אליי בדרכים שונות ושואלים אותי:
"היי נבו, כמה עולה Y, X ו-Z?"
וברגע שזה קורה אני מיד מזיז את השיחה למקומות אחרים:
"היי, קודם כל תספרי על עצמך, מה הספר שאתם רוצים לכתוב? מה הז'אנר?"
אני קודם כל רוצה להכיר.
וזה עד היום מפתיע אותי שאנשים ניגשים בצורה מאוד מוצר-מחיר שמדובר בתהליך אומונותי.
שלא תבינו לא נכון, עניין הכסף והעניין הכלכלי ברור שהוא חשוב וברור שיש לו משקל.
אבל רגע, לא פחות חשוב מכך, אולי יותר חשוב מכך, זה עם מי אנחנו הולכים לעבוד.
ויש המון הוצאות ספרים בישראל ויש המון אנשי מקצוע בישראל אז ההצעה שלי אליכם זה רגע להבין מי נגד מי.
אני מאוד אוהב לשאול אנשי מקצוע, למשל עורכים או מעצבים שאני עובד איתם, "מה את/ה רואה בספר שלי?"
אני מציע לפנות להוצאה לאור או לאנשי מקצוע ואני לא מדבר על דברים כמו ליווי כתיבה וסדנאות כתיבה, אלא רק אחרי שסיימנו את הספר כי זה יכול להיות מאוד מבלבל ולפגוע במוטיבציה שלנו כי זה באמת המון פרטים שצריך לקחת בחשבון. ואנחנו לא באמת נוכל לקבל הצעת מחיר סופית עד שיש לנו את הקובץ הסופי. בדרך כלל עלויות זה נגזרת של כמות המילים וכמה עבודה צריך.
אז אם אתם נפגשים עם עורך או עורכת או הוצאה לאור, לפני המחיר, תשאלו אותם "מה ראיתם בספר שלי? מה ראיתם ביצירה שלי? מה הייתם משנים? מה הייתם משאירים?"
אותו דבר עם מעצבים "לאיזה כיוון היית לוקחת את הכריכה? לאיזה כיוון היית לוקחת את העיצוב פנים? את העימוד?"
אני רוצה להבין מול מי אני עומד.
לפני הכל אנחנו נגיע לכסף, נגיע, לעלויות ואין בעיה דיברתי על כך בהדרכה הקודמת.
אין מחיר קבוע להוצאה לאור. המחירים מאוד משתנים בין אנשי מקצוע וזה שהאדם הזה גובה קצת יותר, לא אומר שהוא יותר טוב.
אני מאמין בחיבור.
אני מאמין שאני חייב להיות מחובר לאנשי מקצוע שאני עובד איתם.
אז אני רוצה רגע לעצור ולשאול את אנשי המקצוע: "מה עבד לך?"
אם אני עובד עם הוצאה לאור ואין לי קשר ישיר מול העורכת אני רוצה לבקש לדבר עם העורכת, זה בסדר גמור.
תזכרו, עורך או עורכת הספר הם חלק מאוד מאוד חשוב מהיצירה הסופית.
נכון, הספר הוא שלכם ואף אחד לא ישנה מילה אם לא תאשרו זאת.
אבל, התפקיד של העורך זה להפוך את הספר ליותר טוב.
אני תמיד אוהב להגיד שאין לי באמת את היכולת לכתוב את עצמי ב-100 אחוז.
יש לי את היכולת לכתוב את עצמי ב-95 אחוז והתפקיד של אנשי המקצוע זה לקחת את ה-95 , להבין מה רציתי להגיד ולהפוך את זה ל-100 אחוז.
כי אם אני אכתוב על העיר ניו יורק ואני אכתוב שני עמודים על התחושה בעיר ואתם לא הייתם מעולם בניו יורק. אז אני צריך להנגיש, להסביר מה זה המקום הזה.
נכון שניו יורק זה מקום מוכר בעולם אבל להסביר מה התחושה, מה האנרגיה של המקום.
לפני שאני קופץ לכל מיני ביטויים כמו "השדרה החמישית" או "רוקפלר סנטר".
אז זה התפקיד של עורך.
אז אני אחזור רגע על הבסיס של ההדרכה הזו:
אני רוצה לשאול אותם "מה אתם רואים בסיפור? מה עובד לכם?" לא למהר לכמה עולה, לא לקבל החלטה של העורכת או ההוצאה הכי זולה.
זה לא עובד ככה.
בת הזוג שלי לשעבר כל הזמן הייתה קונה בגדים באתר האופנה "שיין" (Shein) והיא הייתה לובשת אותם פעם-פעמיים וזורקת. אבל כשהיא הייתה קונה בגדים בקניון בארץ זה היה מחזיק לה לעונה שלמה ואפילו שתיים.
You pay for what you get.
בסוף אנחנו מקבלים את מה שאנחנו משלמים עליו.
ולספר שלנו, ליצירה שלנו, לאומנות שלנו באמת מגיע הטוב ביותר.
וזו הסיבה שאני מציע לדבר ולשאול ולהבין ואולי רק דרך שיחה אחת עם איש מקצוע או הוצאה לאור פתאום נקבל כל מיני כיוונים, הכוונות או תובנות שלא הי לנו לגבי היצירה שלנו.
וזה סימן חיובי, זה מה שאנחנו מחפשים שאנחנו עובדים בסוף עם אנשי מקצוע.
"היי נבו, כמה עולה Y, X ו-Z?"
וברגע שזה קורה אני מיד מזיז את השיחה למקומות אחרים:
"היי, קודם כל תספרי על עצמך, מה הספר שאתם רוצים לכתוב? מה הז'אנר?"
אני קודם כל רוצה להכיר.
וזה עד היום מפתיע אותי שאנשים ניגשים בצורה מאוד מוצר-מחיר שמדובר בתהליך אומונותי.
שלא תבינו לא נכון, עניין הכסף והעניין הכלכלי ברור שהוא חשוב וברור שיש לו משקל.
אבל רגע, לא פחות חשוב מכך, אולי יותר חשוב מכך, זה עם מי אנחנו הולכים לעבוד.
ויש המון הוצאות ספרים בישראל ויש המון אנשי מקצוע בישראל אז ההצעה שלי אליכם זה רגע להבין מי נגד מי.
אני מאוד אוהב לשאול אנשי מקצוע, למשל עורכים או מעצבים שאני עובד איתם, "מה את/ה רואה בספר שלי?"
אני מציע לפנות להוצאה לאור או לאנשי מקצוע ואני לא מדבר על דברים כמו ליווי כתיבה וסדנאות כתיבה, אלא רק אחרי שסיימנו את הספר כי זה יכול להיות מאוד מבלבל ולפגוע במוטיבציה שלנו כי זה באמת המון פרטים שצריך לקחת בחשבון. ואנחנו לא באמת נוכל לקבל הצעת מחיר סופית עד שיש לנו את הקובץ הסופי. בדרך כלל עלויות זה נגזרת של כמות המילים וכמה עבודה צריך.
אז אם אתם נפגשים עם עורך או עורכת או הוצאה לאור, לפני המחיר, תשאלו אותם "מה ראיתם בספר שלי? מה ראיתם ביצירה שלי? מה הייתם משנים? מה הייתם משאירים?"
אותו דבר עם מעצבים "לאיזה כיוון היית לוקחת את הכריכה? לאיזה כיוון היית לוקחת את העיצוב פנים? את העימוד?"
אני רוצה להבין מול מי אני עומד.
לפני הכל אנחנו נגיע לכסף, נגיע, לעלויות ואין בעיה דיברתי על כך בהדרכה הקודמת.
אין מחיר קבוע להוצאה לאור. המחירים מאוד משתנים בין אנשי מקצוע וזה שהאדם הזה גובה קצת יותר, לא אומר שהוא יותר טוב.
אני מאמין בחיבור.
אני מאמין שאני חייב להיות מחובר לאנשי מקצוע שאני עובד איתם.
אז אני רוצה רגע לעצור ולשאול את אנשי המקצוע: "מה עבד לך?"
אם אני עובד עם הוצאה לאור ואין לי קשר ישיר מול העורכת אני רוצה לבקש לדבר עם העורכת, זה בסדר גמור.
תזכרו, עורך או עורכת הספר הם חלק מאוד מאוד חשוב מהיצירה הסופית.
נכון, הספר הוא שלכם ואף אחד לא ישנה מילה אם לא תאשרו זאת.
אבל, התפקיד של העורך זה להפוך את הספר ליותר טוב.
אני תמיד אוהב להגיד שאין לי באמת את היכולת לכתוב את עצמי ב-100 אחוז.
יש לי את היכולת לכתוב את עצמי ב-95 אחוז והתפקיד של אנשי המקצוע זה לקחת את ה-95 , להבין מה רציתי להגיד ולהפוך את זה ל-100 אחוז.
כי אם אני אכתוב על העיר ניו יורק ואני אכתוב שני עמודים על התחושה בעיר ואתם לא הייתם מעולם בניו יורק. אז אני צריך להנגיש, להסביר מה זה המקום הזה.
נכון שניו יורק זה מקום מוכר בעולם אבל להסביר מה התחושה, מה האנרגיה של המקום.
לפני שאני קופץ לכל מיני ביטויים כמו "השדרה החמישית" או "רוקפלר סנטר".
אז זה התפקיד של עורך.
אז אני אחזור רגע על הבסיס של ההדרכה הזו:
אני רוצה לשאול אותם "מה אתם רואים בסיפור? מה עובד לכם?" לא למהר לכמה עולה, לא לקבל החלטה של העורכת או ההוצאה הכי זולה.
זה לא עובד ככה.
בת הזוג שלי לשעבר כל הזמן הייתה קונה בגדים באתר האופנה "שיין" (Shein) והיא הייתה לובשת אותם פעם-פעמיים וזורקת. אבל כשהיא הייתה קונה בגדים בקניון בארץ זה היה מחזיק לה לעונה שלמה ואפילו שתיים.
You pay for what you get.
בסוף אנחנו מקבלים את מה שאנחנו משלמים עליו.
ולספר שלנו, ליצירה שלנו, לאומנות שלנו באמת מגיע הטוב ביותר.
וזו הסיבה שאני מציע לדבר ולשאול ולהבין ואולי רק דרך שיחה אחת עם איש מקצוע או הוצאה לאור פתאום נקבל כל מיני כיוונים, הכוונות או תובנות שלא הי לנו לגבי היצירה שלנו.
וזה סימן חיובי, זה מה שאנחנו מחפשים שאנחנו עובדים בסוף עם אנשי מקצוע.