איך כותבים תסריט? כלים פרקטיים עבור כותבים ותסריטאים

מתחילים לכתוב. היום.

שמי נבו ואני מזמין אותך לסדנת כתיבה ללא עלות.

הסדנה הקרובה תתקיים
ביום רביעי הקרוב, ה-8 למאי
בשעה 19:00 בערב.
להרשמה מהירה לוחצים כאן ✍️

תוכן עניינים

איך כותבים תסריט? כידוע, כתיבת תסריט היא אומנות שלמה ומקצוע בפני עצמו, עם ניואנסים רבים, היבטים שונים ומגוון רחב של דברים שחשוב ללמוד. במאמר זה, אציע לכם, על קצה המזלג, מדריך קצר לכתיבת תסריט, שיסייע לכם ביצירת נרטיב מרתק לקולנוע, לטלוויזיה או לבמה. בין אם אתם כותבים מתחילים או מנוסים, מדריך זה יסייע לכם לדייק את כתיבת התסריט שלכם, לפי ההגדרות והסדר האופטימליים, לכתיבת התסריט הטוב ביותר שלכם. 

הגדרת הנחות בסיס לסיפור

לפני כתיבת התסריט עצמו, חשוב מאוד ליצור הנחות בסיס לסיפור שלכם, במה שמהווה אחד השלבים החשובים ביותר בתהליך היצירה. שלב זה כולל את קביעת הז'אנר, הקונספט הסיפורי, אפיון הדמויות הראשיות ותכנון קו עלילה מסקרן. 

הרחבת הנרטיב

אחרי שיצרתם הנחות יסוד ובסיס חזק לסיפור, זה הזמן להתחיל להרחיב ולהעמיק את העלילה. כדי לעשות זאת, צרו אאוטליין יסודי המתאר את העלילה, הדמויות והתרחשויות הסיפור המשמעותיות. בשלב זה, קו העלילה יכיל קונפליקט מרכזי שמניע את הסיפור, כמו גם התחלה, אמצע וסוף ברורים. כמו כן, זהו השלב שבו עליכם להבין ולדייק את עצמכם סביב השאלה – אם התסריט שלכם יהיה סרט עלילתי, פיילוט טלוויזיוני, מחזה, או כל סוג יצירה אחרת. איך כותבים תסריט? כלים פרקטיים עבור כותבים ותסריטאים

כתיבת הסצנות והדיאלוגים

עכשיו, כשבידכם קו העלילה והנרטיב המורחב והאירועים המרכזיים של הסיפור, זה הזמן לצלול לעומק התסריט. כשאנחנו כותבים תסריט, קיימים כמה מרכיבים חשובים שיש לקחת בחשבון, כגון כתיבת דיאלוג עמוק ועשיר, יצירת אקשן לאורך הסיפור וכמובן, תיאורים חזותיים (כתיבה מתארת). בעוד שתיאורים חזותיים צריכים להיות תמציתיים וחיים, על הדיאלוג שלנו להיות טבעי ואמיתי ככל הניתן.

כותבים תסריט בפורמט נכון 

כתיבת תסריט דורשת עיצוב קפדני. כדי להפוך את התסריט שלכם לפשוט לקריאה ולהבנה, חיוני לעצב אותו בהתאם לסטנדרטים בתעשייה. לכן, הכותרת של התסריט צריכה להיות בולטת בראש העמוד, עם שם הכותב לצדה. כמו כן, יש לרכז את שמות הדמויות והדיאלוגים בגוף התסריט. לפי הסטנדרטים בתעשייה, עליכם לכתוב את כל התסריט בפונט David ובגודל כתב 12.

סיום התהליך

לאחר שתסיימו לכתוב את התסריט, זה הזמן לעבור עליו שוב ושוב על מנת לשפרו ולדייקו. שלב זה כרוך בליטוש ועריכה של התסריט, עד שיגיע לרמה הגבוהה ביותר. לשם כך, בקשו פידבק ומשוב מחברים, בני משפחה או קוראי תסריטים מקצועיים, והשתמשו בפידבק כדי לשפר את התסריט. לסיכום, כשאתם כותבים תסריט, מדובר בתהליך ארוך ומאתגר, וגם בתהליך יצירה נפלא, ואחת הדרכים הטובות ביותר לבטא את עצמכם. ביכולתכם לכתוב וליצור סיפור מרתק ומרגש, שיקבל ביטוי במגוון ממדים. אז אם תתחילו מהגדרת הנחות הבסיס, ולאחר מכן תרחיבו את הנרטיב ואת קו העלילה, משם תצללו לכתיבת הדיאלוגים וכמובן, לאחר סיום הטיוטה הראשונה תזכרו לערוך אותו שוב ושוב, תוכלו להגיע לתוצאות נפלאות.

אם ברצונך להתייעץ איתי, לשאול שאלות, או לשתף במסע הכתיבה שלך…
לפניך שלוש דרכים נפלאות:
1. אני מקיים סדנאות כתיבה ללא עלות, ובסוף כל סדנה מתקיים סשן שאלות ותשובות.
נרשמים ומצטרפים אליי חינם בלחיצה כאן.

2. מזמין אותך להירשם לאתגר חמישה ימי הכתיבה (100% מתנה כמובן) – בכל יום אתגר כתיבה חדש אצלך במייל.
3. אני גם מעביר תהליכי ליווי נפלאים עבור כותבים אמיצים. מדי חודש אני בוחר כותב/ת אחד, שיעברו תהליך ליווי אישי בן שלושה חודשים. לבדיקת התאמתך לתהליך הליווי לוחצים כאן.

נ.ב.
בונוס קטן: ניתן להירשם כאן לניוזלטר ולקבל תרגילי כתיבה וטיפים מדי שבוע.

בינתיים, מזמין אותך לצפות בהדרכת הכתיבה המצולמת: מהו חוק ה-70/30 בכתיבה יוצרת?

תיבת ההפתעות לכותבים אמיצים:
ימים
שעות
דקות
שניות

היי, כאן נבו. אני מזמין אותך חינם לסדנת הכתיבה שלי בשידור חי...

סדנה ללא עלות!
יום רביעי, ה-8 למאי
בשעה 19:00:

* הסדנה תתקיים בשידור חי דרך האינטרנט.
* הקישור האישי לשידור יישלח במייל מיד לאחר הרשמתך.